Leerkrachten hebben te maken met grote verschillen in ontluikende en aanvankelijke leesvaardigheid bij kinderen in groep 3. Uit onderzoek van dr. Marga Sikkema blijkt dat digitale boeken een veelbelovend middel zijn om te differentiëren.
De grote verschillen in ontluikende en aanvankelijke leesvaardigheid bij groep 3-kinderen vragen om methoden en middelen die helpen onderwijs op maat te geven. Dat gaat echter vaak gepaard met verzwaring van de werkdruk, waardoor voor het optimaal vormgeven van differentiatie de menskracht simpelweg ontbreekt.
Dr. Marga Sikkema-de Jong, onderzoeker aan de Universiteit Leiden, deed onderzoek naar het effect van digitale leeskilometers op de leesvaardigheid van beginnende lezers in groep 3. Het doel van de studie was om leerkrachten in groep 3 te helpen drie doelen te realiseren:
- Differentiatie in leesonderwijs bewerkstelligen door benutten van ICT
- zodat leeskilometers ook door zwakke lezers eenvoudig gerealiseerd kunnen worden
- en de werkdruk van leerkrachten niet toeneemt.
Uit haar onderzoek blijkt dat digitale boeken een veelbelovend middel zijn om die doelen te bereiken en geven ook zwakke lezers de mogelijkheid succeservaring op te doen met verhaaltjes lezen.
Driestar educatief is partner in dit onderzoek.
>> Klik hier om verder te lezen.