Oefenen met digitale boekjes bewezen effectief, vooral bij zwakke lezers 14 december 2016

Leerkrachten hebben te maken met grote verschillen in ontluikende en aanvankelijke leesvaardigheid bij kinderen in groep 3. Uit onderzoek van dr. Marga Sikkema blijkt dat digitale boeken een veelbelovend middel zijn om te differentiëren.

De grote verschillen in ontluikende en aanvankelijke leesvaardigheid bij groep 3-kinderen vragen om methoden en middelen die helpen onderwijs op maat te geven. Dat gaat echter vaak gepaard met verzwaring van de werkdruk, waardoor voor het optimaal vormgeven van differentiatie de menskracht simpelweg ontbreekt.
Dr. Marga Sikkema-de Jong, onderzoeker aan de Universiteit Leiden, deed onderzoek naar het effect van digitale leeskilometers op de leesvaardigheid van beginnende lezers in groep 3. Het doel van de studie was om leerkrachten in groep 3 te helpen drie doelen te realiseren:

  1. Differentiatie in leesonderwijs bewerkstelligen door benutten van ICT
  2. zodat leeskilometers ook door zwakke lezers eenvoudig gerealiseerd kunnen worden
  3. en de werkdruk van leerkrachten niet toeneemt.
Uit haar onderzoek blijkt dat digitale boeken een veelbelovend middel zijn om die doelen te bereiken en geven ook zwakke lezers de mogelijkheid succeservaring op te doen met verhaaltjes lezen.

Driestar educatief is partner in dit onderzoek.

>> Klik hier om verder te lezen.

Meer nieuws

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.