OEFENEN, Oefenen, oefenen 13 maart 2017

Deze bijdrage vertelt je in grote lijnen wat (tot nog toe) de krachtigste memoriserings- en automatiseringsaanpak blijkt te zijn.

De titel geeft door haar hoofdletters en kleine letters al een beetjewat de kern is, maar wat extra uitleg is op zijn plaats. OEFENEN, Oefenen, oefenen (Oe-3) gaat uit van het BH-principe. De B staat voor beetje-bij-beetje en de H voor herhaling. We beschrijven een casus en lezen wat juffrouw Elena vertelt over leerling Fani.
 
“Mijn assistente Yolanda zorgt wekelijks voor kaartjes. Daarop staan de vijf memoriseringsopgaven voor die week. Deze kaartjes geeft ze Fani mee naar de klas. Het is de bedoeling dat Fani de opgaven in de klas op meerdere momenten oefent met een maatje. Deze periode is dat haar vriendinnetje Maria.
Ze gaan dan samen 5 minuten naar een hoekje in de klas en werken op de volgende manier:

  1. Maria laat een opdracht zien, Fani schrijft het antwoord op
  2. Maria zegt een som, Fani geeft mondeling antwoord
  3. Maria laat een som zien, Fani geeft mondeling antwoord
  4. Maria zegt een som, Fani schrijft het antwoord op
Maria corrigeert indien nodig.
 
Om te beginnen zijn er op maandag 4 oefenmomenten: om tien uur, om kwart voor twaalf, om kwart voor twee en om kwart voor drie.
Op dinsdag zijn er 3 oefenmomenten: om half twaalf, om kwart voor twee en om kwart voor drie.
Op woensdag is er 1 oefenmoment om kwart voor twaalf. Na dit oefenmoment bespreken de meiden of er op donderdag nog geoefend moet worden. Als ze vinden van wel, dan mag dat op donderdagmorgen om kwart voor 12 en eventueel ook op donderdagmiddag om kwart voor drie. Zelfs op vrijdagmorgen om kwart voor 12 is er nog een mogelijkheid om te oefenen.
 
De praktijk laat zien dat in de meeste gevallen woensdag of donderdag het laatste moment om te oefenen is. Eén keer heb ik ook de donderdagmiddag mee gemaakt, maar van de vrijdag is nog nooit gebruik gemaakt. Meestal zie ik dus deze frequentie: 4/3/1 of deze: 4/3/1/1.
 
Omdat Fani en haar maatje precies weten wat ze moeten doen heb ik er verder geen omkijken naar.”
 
Tot zover Elena.
 
Eigenlijk zouden we ook het verhaal van assistente Yolanda willen horen. Met name hoe zij ervoor zorgt dat er genoeg herhaald wordt. De ruimte om dit hier weer te geven, ontbreekt helaas.
 
We weten dat de verhalen van Elena en Yolanda kloppen. Maar we weten ook dat er bij deze verhalen de nodige mitsen en maren horen. Die kunnen we niet in het kader van deze bijdrage aan de orde stellen. Behoefte aan meer informatie? Stuur een mailtje naar Kees Geluk.
 
Op onze website is nog meer interessante en nuttige informatie te vinden.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.