Nu in midden-Nederland: basiscursus pedagogiek en didactiek voor catecheten 12 april 2018

Catecheten hebben vaak nauwelijks tot geen onderwijservaring. Dit kan hen belemmeren in het geven van de catechisatielessen. ‘Overdag hebben we vaak een heel ander beroep en ’s avonds staan we ineens voor zo’n groep,’ aldus een ambtsdrager die de basiscursus catechese volgde.

In samenwerking met het Wartburg College biedt Driestar educatief in Barneveld een basiscursus catechese aan om handvatten te bieden aan catecheten. De cursus is bedoeld voor (aanstaande) catecheten die geen onderwijservaring hebben of een aantal basisprincipes nog eens grondig door willen nemen en oefenen. ‘We bespreken praktische thema’s en vragen de deelnemers om praktijksituaties in te brengen,’ vertelt cursusleider dr. Bram Kunz. ‘Niet voor niets organiseren we de cursus tijdens het catechisatiesiezoen: wat tijdens de cursus aan bod komt, kun je in de praktijk direct toepassen.’

Een verrijking van de catechisatielessen

Cursisten ervaren de basiscursus catechese als een verrijking bij het geven van de catechisatielessen. ‘Het grootste leermoment had ik in de les over de voorbereiding van de catechisatie,’ aldus één van de deelnemers. ‘Het gaat niet alleen over het centraal stellen van het Woord van God. Het is ook belangrijk hóe je die boodschap overbrengt. Dat oefenen was voor mij een grote meerwaarde en heeft me geholpen in het geven van catechisatie.’
 
Een andere cursist gaat verder: ’Ik raad iedere ambtsdrager die geen lerarenopleding heeft dringend aan deze basiscursus te volgen. Overdag hebben we vaak een heel ander beroep: slager, stratenmaker of bedrijfsleider, en ’s avonds staan we ineens voor zo’n groep. In deze cursus krijg je veel kleine tips over hoe je dat kunt doen. Bijvoorbeeld: Hoe open je een beurt en hoe sluit je die weer af? Hoe houd je het contact met jongeren en sluit je aan bij hun belevingswereld? Hoe breng je verdieping aan? Ik vind deze cursus echt een aanrader.’

Dichter bij het hart van jongeren

Wim Büdgen, een van de initiatiefnemers, ziet de urgentie van het toerusten van catecheten: ‘Meer dan ooit is het nodig om catecheten te helpen dichter bij jongeren te komen. Vroeger werden veel dingen min of meer vanzelfsprekend doorgegeven van de oudere op de jongere generatie, maar dat is voor een groot gedeelte verleden tijd. Deze basiscursus wil catecheten vanuit de invalshoek van pedagogiek en didactiek handvatten geven om de dichter bij het hart van jongeren te komen en op die manier toch de kernboodschap over te dragen. Kom bij onze cursus om aan den lijve te ondervinden wat dat betekent.’

Meer informatie

Voor meer informatie over de cursus of om je aan te melden, verwijzen we je door naar de cursuspagina.
 

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.