Nieuwe leerlijn Digitale geletterdheid voor (v)so 4 juli 2019

Het is belangrijk dat kinderen en jongeren leren om media op een goede manier te gebruiken. Juist de kwetsbare leerlingen op het so en vso hebben daarbij voldoende begeleiding nodig. Gelukkig zijn er steeds meer hulpmiddelen beschikbaar om daaraan te werken, zoals lesmaterialen. Er is ook een mooie leerlijn die als leidraad kan dienen.

Inhoud leerlijn

De leerlijn Digitale Geletterdheid so/vso, ontwikkeld door Gewoon Mediawijzer, geeft helderheid over waar het om gaat bij digitale geletterdheid, toegespitst op deze doelgroep. Er zijn leerdoelen uitwerkt in vier leerlijnen, gebaseerd op de 10 mediawijsheid competenties van Mediawijzer.net. De leerdoelen zijn ingedeeld in de 16 niveaus die in het speciaal onderwijs worden gehanteerd.
 
Deze leerlijn is ingevoerd in de database van de module leerlijnen in ParnasSys. Gebruikers van de module kunnen de leerlijn overnemen naar hun school en ermee aan de slag gaan.

Wikiwijs

De leerlijn is te downloaden van de website van Wikiwijs. Op deze website is een aparte pagina ingericht met informatie en lesmaterialen rond het werken aan digitale geletterdheid in het speciaal onderwijs. Zo is er ook een verzameling van lesmaterialen gegroepeerd per leerlijn van de Leerlijn Digitale geletterheid so/vso. Dat helpt je het werken aan de leerdoelen vorm te geven.

Methode Stapp voor (v)so

Ben je op zoek naar een methode / lessen voor het werken aan mediawijsheid? Driestar educatief heeft samen met een aantal (christelijke) scholen de methode Stapp ontwikkeld, voor regulier basisonderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal (voortgezet) onderwijs. Zie de website van Stapp of neem voor meer informatie contact op met coördinator van de ParnasSys Academie: Bertine Haverhals.
 
 

Meer nieuws

    • Bereikbaarheid tijdens de zomervakantie

      Tijdens de zomervakantie is Driestar educatief vier weken volledig gesloten, van week 30 tot en met 33. Als je in die periode contact zoekt met Driestar educatief geldt het volgende:

    • PLG helpt bij vormgeven les

      Een professionele leergemeenschap (PLG) van docenten kan hen helpen om hun lessen meer expliciet vorm te geven vanuit christelijk perspectief, zo blijkt uit een pilotonderzoek van het onderzoekscentrum van Driestar educatief.

    • Studiemiddag jeugdliteratuur 25 september

      Op 20 maart zou de studiedag gehouden worden over het thema ‘Lezen is kiezen’. Door de coronacrisis moesten we de bijeenkomst annuleren.

    • Lesvoorbeelden vanuit christelijk perspectief

      Het kan een behoorlijke opgave zijn om een gewone vakles te geven vanuit een christelijk perspectief, zonder dat het gekunsteld wordt.

    • Taalpunt NL wordt Kapitaal

      De vo-methode Nederlands Taalpunt NL wordt volledig herzien en verdient daarom een nieuwe naam. Om tot een goede naam te komen, zetten we een prijsvraag uit onder alle leerlingen van de reformatorische vo-scholen. Dat leverde maar liefst 248 inzendingen op!