NIEUW: Stapp, leerlijn voor mediawijsheid Geplaatst op 25 april 2018

Hoe kunnen kinderen en jongeren Bijbelse waarden hanteren in hun omgang met nieuwe media? En hoe kunnen opvoeders hen daarin voorleven en begeleiden? Stapp, de nieuwe leerlijn voor mediawijsheid van Driestar onderwijsadvies, helpt hierbij. Download een gratis proefpakket!

Deze leerlijn start in groep 1 en loopt door tot in het voortgezet onderwijs. Naast allerlei thema’s op het gebied van mediawijsheid is er nadrukkelijk aandacht voor waarden, zoals weerbaarheid, matigheid, transparantie, respect en focus. Deze waarden zijn gebaseerd op de Mediacirkel van Driestar onderwijsadvies.

Door de lessen leren de leerlingen de ins en outs van nieuwe media, de effecten en dilemma’s en worden zij gestimuleerd zelf keuzes te maken op basis van Bijbelse waarden. Op een gevarieerde manier komt het principe van weten-ervaren-oefenen-reflecteren aan de orde. Dat principe vormt de basis van Stapp. Het unieke van deze leerlijn is dat de Bijbelse waarden fundament zijn onder de lessen. Daarnaast zijn de lessen als aparte lessen mediawijsheid te geven, maar kunnen ze soms ook, afhankelijk van het thema, aansluiten bij een schoolvak.

Kosten

De kosten worden bepaald aan de hand van het aantal leerlingen per school. We streven ernaar om de kostprijs vergelijkbaar te houden met andere methoden van Driestar onderwijsadvies.

Download een gratis proefpakket

Een paar lessen uitproberen? Op www.stappmethode.nl kun je een gratis proefpakket downloaden.

Meer nieuws

    • Projectkoffers met korting

      Van 10 tot en met 14 december is het de 'week van de mediatheek'. Doe je als abonnee in deze week een aanvraag voor een projectkoffer, dan vinden wij dat heel leuk, maar het kan voor jou ook extra voordelig zijn.

    • Eenvoudig experimenteren met elektronica

      Elektriciteit is niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Toch ervaren veel leerkrachten een drempel om met elektriciteit aan de slag te gaan in de klas. Ze denken misschien dat ze daar zelf niet technisch genoeg voor zijn.

    • ParnasSys en Konnect verbinden kinderopvang en basisonderwijs

      ParnasSys en Konnect kiezen voor samenwerking tussen de kinderopvang en het basisonderwijs. Beide partijen verbinden hun systemen, waarmee ze het delen van kennis, de overdracht van kinderopvang naar het basisonderwijs en het stimuleren van talent gemakkelijker maken.

    • Vijf tips in de begeleiding van niet-Nederlandse kinderen in de klas

      Een niet-Nederlands kind in je klas kan voor je gevoel soms lastig zijn. Want hoe begeleid je deze kinderen als ze de Nederlandse taal niet of onvoldoende spreken? Op basis van het onderzoek naar werkzame factoren in de begeleiding van vluchtelingenkinderen in het basisonderwijs, geven we je vijf belangrijke conclusies.

    • Student Engels presenteert onderzoek op internationaal congres

      Invidividueel vrij lezen tijdens iedere Engelse les verbetert de leesvaardigheid van leerlingen. Henk Bakker, inmiddels alumnus van de tweedegraadsopleiding Engels, presenteerde zijn onderzoek hieraan tijdens een internationale conferentie bij de universiteit van Duisburg-Essen (Duitsland).