Nieuw: checklist dyslexie en meertaligheid 10 oktober 2017

Als een leerling meertalig is, kunnen problemen ontstaan rondom lezen en schrijven. Voor een leerkracht is het vaak lastig om te achterhalen hoe de problemen ontstaan. Is er sprake van dyslexie of komt het door de buitenlandse achtergrond? Een nieuwe checklist kan achterhalen wat het probleem is!

Neem bijvoorbeeld Mi-Ling. Zij is een achtjarig Chinees meisje uit groep 4. Thuis wordt uitsluitend Chinees gesproken. Haar ouders spreken redelijk goed Nederlands en ook Mi-Ling pakt de Nederlandse taal goed op. Wel heeft ze regelmatig moeite met de goede samenstelling van een zin en kan ze vaak niet op een bepaald woord komen. Ouders hebben haar daarom in overleg met school aangemeld voor logopedie.

Dyslexie of problemen met de tweede taal

De school maakt zich daarnaast ook zorgen over de leesontwikkeling van Mi-Ling. Ze heeft na veel intensieve leeshulp net AVI M3 gehaald. Door dit lage leesniveau valt het onderwijs in groep 4 Mi-Ling zwaar. Bij verhaaltjes sommen haakt ze af. En ook de zinnetjes met instructie in haar taal- en rekenboek kan ze niet vloeiend lezen.
 
Steeds vaker denkt de leerkracht van Mi-Ling: Zou dit nu door haar Chinese achtergrond komen of is er mogelijk sprake van dyslexie? Maar kan dat wel? Kun je wel dyslexie vaststellen bij leerlingen die Nederlands niet als hun eerste taal hebben?

Checklist voor kinderen met een tweede taal

Met onze partners in dyslexiezorg ontwikkelden we een checklist. Met deze checklist kan de school in samenspraak met de ouders van een leerling bij wie Nederlands de tweede taal is, in kaart brengen wat precies de problemen zijn. Door de checklist te volgen, kun je als leerkracht onderzoeken of de problemen gezocht moeten worden in de richting van een leerstoornis of meer in de verwerving van een tweede taal.

>> Download hier de checklist (pdf) 

Meer informatie

Wil je meer weten over dyslexie of andere leesproblemen, neem dan een kijkje onze pagina over dyslexie.

Meer nieuws

    • Aanpassing criteria voor vergoede dyslexiezorg

      Nu de leerlingen de helft van de tijd naar school gaan, betekent dit niet dat de ‘normale’ situatie van voor de sluiting van de scholen door de corona-maatregelen weer terug is. Als we de huidige criteria voor vergoede dyslexiezorg blijven hanteren, kan een leerling zeer waarschijnlijk niet aangemeld worden omdat het criterium ‘ernst’ niet voldoende kan worden onderbouwd. In dit bericht lees je hier meer over én een voorstel van Driestar educatief.

    • Verder met Engels: cursussen voor beginners en gevorderden

      Wil jij graag beter worden in Engels? Welk niveau je ook hebt, we hebben een cursus die aansluit bij jouw behoeften. Onze cursussen worden gegeven in Gouda en Amersfoort. Welke cursus past bij jou?

    • Ouderbetrokkenheid bij de dyslexiebehandeling

      Het onderzoekscentrum van Driestar educatief heeft onderzoek gedaan naar de meerwaarde van de begeleiding die dyslexiebehandelaren gaven aan ouders. De begeleiding vond plaats aan de hand van een kijkwijzer met aandachtspunten die in de literatuur als belangrijke elementen van de interactie tussen ouder en kind worden genoemd.

    • Tijdelijk extra leerkracht nodig?

      Er ontstaat langzaam weer perspectief in deze coronatijd. Basisscholen en ook middelbare scholen openen langzaam de deuren weer. De afgelopen tijd is meer dan ooit gebleken dat onderwijs een vitale sector is voor onze samenleving. Al een tijd heeft het onderwijs last van personeelstekort. Driestar onderwijsadvies biedt scholen graag ondersteuning door aanbod van interim-leerkrachten.

    • Het nieuwe nascholingsaanbod staat online!

      Verder leren: welke stap ga jij zetten? Als leraar ben je je leven lang gericht op leren, niet alleen voor je leerlingen maar ook voor jezelf. Jouw nascholing komt ten goede aan de kinderen in je klas, en aan je collega’s in je team.