Nieuw: checklist dyslexie en meertaligheid 10 oktober 2017

Als een leerling meertalig is, kunnen problemen ontstaan rondom lezen en schrijven. Voor een leerkracht is het vaak lastig om te achterhalen hoe de problemen ontstaan. Is er sprake van dyslexie of komt het door de buitenlandse achtergrond? Een nieuwe checklist kan achterhalen wat het probleem is!

Neem bijvoorbeeld Mi-Ling. Zij is een achtjarig Chinees meisje uit groep 4. Thuis wordt uitsluitend Chinees gesproken. Haar ouders spreken redelijk goed Nederlands en ook Mi-Ling pakt de Nederlandse taal goed op. Wel heeft ze regelmatig moeite met de goede samenstelling van een zin en kan ze vaak niet op een bepaald woord komen. Ouders hebben haar daarom in overleg met school aangemeld voor logopedie.

Dyslexie of problemen met de tweede taal

De school maakt zich daarnaast ook zorgen over de leesontwikkeling van Mi-Ling. Ze heeft na veel intensieve leeshulp net AVI M3 gehaald. Door dit lage leesniveau valt het onderwijs in groep 4 Mi-Ling zwaar. Bij verhaaltjes sommen haakt ze af. En ook de zinnetjes met instructie in haar taal- en rekenboek kan ze niet vloeiend lezen.
 
Steeds vaker denkt de leerkracht van Mi-Ling: Zou dit nu door haar Chinese achtergrond komen of is er mogelijk sprake van dyslexie? Maar kan dat wel? Kun je wel dyslexie vaststellen bij leerlingen die Nederlands niet als hun eerste taal hebben?

Checklist voor kinderen met een tweede taal

Met onze partners in dyslexiezorg ontwikkelden we een checklist. Met deze checklist kan de school in samenspraak met de ouders van een leerling bij wie Nederlands de tweede taal is, in kaart brengen wat precies de problemen zijn. Door de checklist te volgen, kun je als leerkracht onderzoeken of de problemen gezocht moeten worden in de richting van een leerstoornis of meer in de verwerving van een tweede taal.

>> Download hier de checklist (pdf) 

Meer informatie

Wil je meer weten over dyslexie of andere leesproblemen, neem dan een kijkje onze pagina over dyslexie.

Meer nieuws

    • Bereikbaarheid tijdens de zomervakantie

      Tijdens de zomervakantie is Driestar educatief vier weken volledig gesloten, van week 30 tot en met 33. Als je in die periode contact zoekt met Driestar educatief geldt het volgende:

    • PLG helpt bij vormgeven les

      Een professionele leergemeenschap (PLG) van docenten kan hen helpen om hun lessen meer expliciet vorm te geven vanuit christelijk perspectief, zo blijkt uit een pilotonderzoek van het onderzoekscentrum van Driestar educatief.

    • Studiemiddag jeugdliteratuur 25 september

      Op 20 maart zou de studiedag gehouden worden over het thema ‘Lezen is kiezen’. Door de coronacrisis moesten we de bijeenkomst annuleren.

    • Lesvoorbeelden vanuit christelijk perspectief

      Het kan een behoorlijke opgave zijn om een gewone vakles te geven vanuit een christelijk perspectief, zonder dat het gekunsteld wordt.

    • Taalpunt NL wordt Kapitaal

      De vo-methode Nederlands Taalpunt NL wordt volledig herzien en verdient daarom een nieuwe naam. Om tot een goede naam te komen, zetten we een prijsvraag uit onder alle leerlingen van de reformatorische vo-scholen. Dat leverde maar liefst 248 inzendingen op!