Nieuw: checklist dyslexie en meertaligheid 10 oktober 2017

Als een leerling meertalig is, kunnen problemen ontstaan rondom lezen en schrijven. Voor een leerkracht is het vaak lastig om te achterhalen hoe de problemen ontstaan. Is er sprake van dyslexie of komt het door de buitenlandse achtergrond? Een nieuwe checklist kan achterhalen wat het probleem is!

Neem bijvoorbeeld Mi-Ling. Zij is een achtjarig Chinees meisje uit groep 4. Thuis wordt uitsluitend Chinees gesproken. Haar ouders spreken redelijk goed Nederlands en ook Mi-Ling pakt de Nederlandse taal goed op. Wel heeft ze regelmatig moeite met de goede samenstelling van een zin en kan ze vaak niet op een bepaald woord komen. Ouders hebben haar daarom in overleg met school aangemeld voor logopedie.

Dyslexie of problemen met de tweede taal

De school maakt zich daarnaast ook zorgen over de leesontwikkeling van Mi-Ling. Ze heeft na veel intensieve leeshulp net AVI M3 gehaald. Door dit lage leesniveau valt het onderwijs in groep 4 Mi-Ling zwaar. Bij verhaaltjes sommen haakt ze af. En ook de zinnetjes met instructie in haar taal- en rekenboek kan ze niet vloeiend lezen.
 
Steeds vaker denkt de leerkracht van Mi-Ling: Zou dit nu door haar Chinese achtergrond komen of is er mogelijk sprake van dyslexie? Maar kan dat wel? Kun je wel dyslexie vaststellen bij leerlingen die Nederlands niet als hun eerste taal hebben?

Checklist voor kinderen met een tweede taal

Met onze partners in dyslexiezorg ontwikkelden we een checklist. Met deze checklist kan de school in samenspraak met de ouders van een leerling bij wie Nederlands de tweede taal is, in kaart brengen wat precies de problemen zijn. Door de checklist te volgen, kun je als leerkracht onderzoeken of de problemen gezocht moeten worden in de richting van een leerstoornis of meer in de verwerving van een tweede taal.

>> Download hier de checklist (pdf) 

Meer informatie

Wil je meer weten over dyslexie of andere leesproblemen, neem dan een kijkje onze pagina over dyslexie.

Meer nieuws

    • ZIEN! inzetten door het jaar heen

      ZIEN! vul je in rond de herfstvakantie. Ook daarna kan ZIEN! echter nog veel voor je betekenen: in je aanpak, maar ook bij het evalueren. Je kunt ZIEN! dan bijvoorbeeld nog een keer invullen. Welke keuzes maak je daarbij?

    • “Een extra dimensie dankzij TINK cursus”

      “In de Tink cursus hebben we veel geleerd over de interactievaardigheden rondom de communicatie met kinderen,” zegt Christa van Erk, deelneemster aan de regionale cursus TINK. “We hebben veel geleerd van de theorie die werd besproken, maar juist door de uitwisseling van  ervaringen, werden praktijkvoorbeelden duidelijk en leerzaam.”

    • Hoe bereik jij jouw opvoedingsidealen?

      De kenniskring Opvoedingsidealen in de praktijk wil een bijdrage leveren door bewustwording van het belang van opvoedingsidealen te stimuleren en (beroeps)opvoeders toe te rusten in een (Bijbelse) opvoeding van kinderen in de huidige maatschappij. Maar hoe geef je hier als opvoeder vorm aan?

    • Vragen over hoogwater in de klas?

      Verschillende gebieden in Nederland hebben deze week te maken met hoogwater. Met hulp van onze mediatheek kun je met je klas stilstaan bij onze immer voortdurende strijd tegen het water.

    • Bezinningsavonden Beschermwaardigheid van het leven

      In februari organiseren zijn er interessante lezingen voor leraren in het Studium Generale programma van Driestar hogeschool.