Nieuw boek gepresenteerd: Lesgeven is lofzeggen 29 augustus 2018

Tijdens de jaaropening op het Wartburg College locatie Guido de Brès is het nieuwe boek ‘Lesgeven is lofzeggen’ gepresenteerd. Dit boek biedt materiaal om grondig na te denken over identiteit in de vakken. Je kunt het bestellen in onze webwinkel!

Hoe kun je naar de vakinhoud kijken vanuit de christelijke identiteit? De kern van de boodschap van auteur Dick Janse is dat de lof van God verkondigd moet worden in het onderwijs. De vakles biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Het boek biedt materiaal om grondig na te denken over identiteit in de vakken. Tegelijk geeft het praktische aanwijzingen om als docent of als sectie met dit thema aan de slag te gaan.

De handvatten in het boek zijn gebaseerd op praktijkgericht onderzoek van het lectoraat Christelijk leraarschap van Driestar educatief, dat is uitgevoerd in opdracht van het Wartburg College op de locatie Guido de Brès in Rotterdam. Dick Janse is docent biologie aan deze locatie.
 
Aanleiding voor het schrijven van dit boek is een onderzoek onder de exacte vakken, maar het is ook heel geschikt voor docenten die andere vakken geven. 

Nascholing identiteit & vorming

Deze publicatie kan goed gebruikt worden in nascholing rondom identiteit, zoals:
  • een schoolbreed identiteitstraject. In dat traject komen allerlei aspecten van de identiteit aan de orde, waaronder ook identiteit en vakinhoud;
  • de professionele leergemeenschap christelijk leraarschap, waar we met groepen leraren werken aan de doordenking van wat christelijk onderwijs is en hoe dat doorwerkt in de dagelijkse praktijk;
  • een traject met een vakgroep, waarbij de ontwikkelde ideeën concreet worden toegepast op het betreffende vak.
Neem voor informatie contact op met Henk Vermeulen.
 
>> Bestel hier het boek ‘Lesgeven is lofzeggen’

Meer nieuws

    • Zomerschool 2021 | Pandemie: kantelpunt of pas op de plaats?

      Ben je op zoek naar verdieping? Is het einde van je studie in zicht, of ben je net aan het werk? Ben jij benieuwd naar hoe andere jongvolwassenen als christen in het leven staan? Dan is de zomerschool wat voor jou. Sprekers met verschillende expertise delen hun persoonlijke verhaal en kennis met je.

    • Data evenementen Driestar educatief bekend!

      Goede sprekers, praktische toerusting voor je vak, interessante ontmoetingen en goede zorg. Dat zijn de ingrediënten van een onderwijssymposium van Driestar educatief. Hierbij de data voor het cursusjaar 2021-2022.

    • Hoe leren we kinderen vroomheid?

      Hebt u daar weleens over nagedacht, hoe we kinderen vroomheid kunnen leren? Vanuit een ver verleden stelt Comenius ons die vraag. Hij komt aan de orde in het tiende hoofdstuk van zijn boekje De moederschool. Dat boekje draagt hij op ‘aan de goddelijke, christelijke ouders, onderwijzers en begeleiders, en aan allen die zich bezighouden met de zorg voor het jonge kind.’ Daarmee wordt in ieder geval een deel van het lezerspubliek van DRS Magazine aangesproken. En als u met oudere kinderen werkt, is het even zinvol om de tekst van Comenius te lezen en in het team daarop te reflecteren.

    • Professionele leergemeenschap: effectief of een vlag op een modderschuit?

      Lerende teams zijn in. Tegenwoordig vaak een professionele leergemeenschap(PLG) genoemd. Maar iets een naam geven zegt nog niet zoveel, vindt Piet Murre, lector schoolvakken en didactiek bij het onderzoekscentrum van Driestar educatief. Hij ziet het risico dat PLG zelfs een vlag op een modderschuit kan worden. Waar moet een goede professionele leergemeenschap aan voldoen?

    • Pilot tieneronderwijs

      Uit onderzoek van de Onderwijsraad blijkt dat er een flinke kloof bestaat tussen primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Deze zelfde signalen krijgen we ook vanuit de praktijk. Daarom zijn we binnen Driestar educatief gestart met de pilot ‘oudere kind’ (tieneronderwijs). Binnen deze pilot brengen we studenten pabo en LVO samen, om samen met docenten en het onderzoekscentrum, onderzoek te doen naar deze overgangsperiode. Door inzichten die in de praktijk opgedaan worden, hopen we een mooie bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het onderwijs.