Nascholing: is dat niet te veel gevraagd? 16 mei 2022

Er komt veel op leerkrachten af: voorbereiden, vergaderen, lesgeven, contact met ouders, administratie. Waarom zou je daar ook nog nascholing aan willen toevoegen? Arnoud Plaisier, schoolleider bij de Stadhouder Willem III-school in Hendrik-Ido-Ambacht, weet het wel: “Van extra toerusting wordt een leerkracht scherper. Mensen die nieuwe dingen leren, zijn enthousiaster en dat werkt aanstekelijk binnen de school.”

Arnoud maakte voor zijn team al meerdere keren gebruik van het nascholingsaanbod ‘Verder leren’ van Driestar onderwijsadvies. Dit aanbod bestaat uit masters, post-hbo-opleidingen, werkplaatsen en cursussen. Allemaal gericht op het professionaliseren van onderwijsprofessionals.

Enthousiasme

Leerkrachten uit het team van Arnoud volgden bij Driestar onderwijsadvies onder meer de post-hbo-opleidingen tot intern begeleider, talentbegeleider en taal/leescoördinator. Wat ziet hij hier eigenlijk van terug in de praktijk? “Ik zie leerkrachten die hun kennis verdiepen en die vol zijn van wat ze geleerd hebben. Soms moet je ze daar ook wat in temperen, omdat je nu eenmaal niet alles tegelijk kunt doen op een school. Maar ik gebruik hun enthousiasme ook om op school aandacht te krijgen voor de onderwerpen waarover ze geleerd hebben. Ik weet van alles maar een beetje, maar door leerkrachten talentbegeleider of ambassadeur van bijvoorbeeld taal en lezen te maken, deel je samen de verantwoordelijkheid.”

Belasting van de leerkracht?

En hoe zit het met de belasting? Vragen we niet te veel van leerkrachten door ze naast hun dagelijkse werk ook nog tot verder leren te stimuleren? Arnoud zegt hierover: “Van extra toerusting wordt een leerkracht scherper en ze zijn enthousiaster. Maar sommigen vinden het er inderdaad extra bij komen. Ze hébben ook een intensieve baan. Hun scholing moet dus echt op maat zijn, anders brandt het leerkrachten alleen maar af. Als je de trainingen en opleidingen aanpast aan de interesse, de energie en tijd van een leerkracht, dan draagt het bij aan werkplezier en motivatie. Leerkrachten voelen zich dan zekerder in hun werk.”

Teamscholingen

Arnoud benadrukt naast individuele scholing ook het belang van teamscholing. Bij Driestar onderwijsadvies volgde zijn team trainingen over sociale vaardigheden rondom Zien! “Het geeft een impuls aan je team om samen te leren. Je brengt casussen in, leert van externen en van elkaar, praat daar weer over door. Bijvoorbeeld over hoe je de sociale vaardigheden observeert en wat je ermee gaat doen. Het is goed om dat samen te doen, zodat je het allemaal over hetzelfde hebt als je er daarna in de praktijk mee aan de slag gaat.”

Professionalisering op de agenda

Voor de Stadhouder Willem III-school is scholing een vast onderdeel van de gesprekscyclus met leerkrachten. Arnoud licht toe waarom: “Professionalisering is binnen het onderwijs een vereiste. Dat is natuurlijk een stok achter de deur. Maar los daarvan zorgt scholing ervoor dat je bijblijft. We zijn een leergemeenschap en we willen dat kinderen zich ontwikkelen. Dan moet je dat ook zelf aan den lijve ondervinden. Scholing geeft je een beter beeld van een kind én van jezelf. En het is ook gewoon leuk: je ontmoet andere mensen, je vergaart nieuwe kennis, je hoort andere ideeën. En in de nascholing van Driestar educatief ben je meestal samen met mensen vanuit dezelfde identiteit en voer je daar zomaar goede gesprekken over.”

>>klik hier voor het professionaliseringsaanbod Verder leren 2022-2023

Meer nieuws

    • Leraar wordt bemiddelaar tussen gezin, kerk en social media

      De christelijke leraar krijgt steeds nadrukkelijker een bemiddelende rol tussen het gezin, de kerk en het social-mediagebruik van leerlingen. Alleen door met toewijding die positie in te nemen, kan tegenwicht worden geboden aan de perforatie van de refozuil, die steeds minder vanzelfsprekende bescherming biedt.

    • Uitnodiging promotie Marloes Hoencamp

      Marloes Hoencamp promoveert op woensdag 5 februari op haar pedagogisch-historisch onderzoek naar persoonsvorming binnen de theorieën van de invloedrijke Nederlandse pedagogen Philipp Abraham Kohnstamm en Martinus Jan Langeveld. Haar proefschrift heeft de titel ‘The Formation of Personhood in the Educational Theories of Philipp Abraham Kohnstamm and Martinus Jan Langeveld’. De promotie vindt plaats aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.

    • Congres Vianen op 7 maart 2025

      Onder het prikkelende thema ‘De gereformeerde gezindte – draagbalk of dwarsligger?’ organiseren de VGS, Driestar Educatief, VBSO/KOC, RMU, ROV, EMG en het Wetenschappelijk Instituut van de SGP op D.V. vrijdag 7 maart 2025 het Congres Vianen 2025.

    • Interview over Herbergzaam onderwijs met Bram de Muynck

      Wat is een herbergzame school en wat maakt het zo passend voor een christelijke school? Lees het in dit interview met Bram de Muynck.

    • Webinar Herbergzaam onderwijs met Leonard Both en Matthea Kok-Baarda

      Op dinsdag 18 maart 2025 is er een webinar van het onderzoekscentrum met de titel ‘herbergzaam onderwijs’.