Het Bestuurdersoverleg van de zeven reformatorische vo-scholen heeft in 2012 de opdracht aan Driestar onderwijsadvies gegeven om een godsdienstmethode voor leerlingen in het praktijkonderwijs (PrO) te ontwikkelen. Op de studiedag van 15 maart 2018 voor docenten en leidinggevenden PrO is de methode opgeleverd aan de scholen.
In de eerste bijeenkomst begin januari 2013 is door een werkgroep nagedacht over de eerste opzet voor de methode. De volgende twee documenten waren hierbij richtinggevend:
- Eindtermen godsdienst vmbo
- Landelijk competentieprofiel PrO-onderwijs
Vanuit de werkgroep is een Projectgroep opgericht en in schooljaar 2013-2014 zijn de eindtermen godsdienst voor het PrO-onderwijs ontwikkeld. In 2015 is het leermiddelenontwerp opgesteld met daarin kader voor de vormgeving en inhoud van de methode. Samengevat:
- een digitale methode met 200 leskaarten, handleidingen en werkbladen
- geschikt voor zes leerjaren
- opgebouwd uit 20 thema’s
- per thema twee eindopdrachten
Methodenaam
De nieuwe methode heeft de naam
PrOfundis gekregen. Het Latijnse woord
PrOfundis is gekozen uit de beginregel van Psalm 130. “Fundis” betekent fundament: de Bijbel is het fundament van de methode. Elke leskaart begint dan ook met een Bijbelgedeelte en een bijhorende verwerking. Ook de belijdenisgeschriften uit de tijd van de Reformatie en de Vroege Kerk komen regelmatig aan de orde in de lessen. “PrO” verwijst natuurlijk naar de doelgroep van de methode.
Impressie studiedag docenten PrO
Tijdens de het ochtendprogramma van de genoemde studiedag mediteerde Peter van Olst over psalm 130. Daarna hield Jan Proos in een interactieve sessie de deelnemers de spiegel voor. Aan welke criteria moet een goede godsdienstles voldoen? Aan het einde van de ochtend presenteerde Arend Flier, projectleider, de methode aan Jan Möhlman, directeur havo en vwo bovenbouw van het Driestar College en lid van het Schoolleidersplatform van de zeven reformatorische vo-scholen.
Tijdens het middagprogramma konden docenten workshops volgen waarin ze kennis maakten met de methode. Ze hebben bijvoorbeeld zelf opdrachten uitgevoerd om zo te ervaren hoe de methode werkt. De projectgroep kijkt positief terug op de studiedag en is blij met de grote opkomst en de goede evaluaties.
Dankwoord
Tot slot is de projectgroep blij en dankbaar dat de methode, conform planning, is opgeleverd en dat zij de eerste positieve reacties daarop mochten ontvangen. De projectgroep hoopt dat door de methode het Woord van de levende God bij het hart van de jongeren gebracht wordt en dat God daardoor verheerlijkt wordt.
We wensen alle docenten en leerlingen veel succes en Gods zegen toe bij het gebruik van de methode!