Met elkaar in gesprek over kindermishandeling 10 november 2022

Praten over kindermishandeling is moeilijk. Omdat je twijfelt of je het wel goed ziet, omdat je niet weet hoe je het gesprek moet aangaan, omdat je de relatie met ouder(s) en kind goed wilt houden, omdat je je afvraagt of dit het juiste moment is. Maandag begint de Week tegen Kindermishandeling, met dit jaar als thema ‘Praat met elkaar’. Lees de tips in dit artikel.

Eigenlijk is het nooit het juiste moment om te praten over kindermishandeling. Dus is het altijd het juiste moment! Voor een gesprek, of een andere manier om contact te hebben. Daarmee zet je een eerste stap die veel voor iemand kan betekenen. Praten maakt verschil! Je kunt vragen hoe het met de ander gaat, maar ook het uiten van je zorgen bij een collega kan zo’n eerste stap zijn. En wist je dat je als je je zorgen maakt over een kind altijd (anoniem) advies kan vragen of een melding kan maken bij Veilig Thuis?
 

Gespreksvragen voor in je team

Door deze Week tegen Kindermishandeling is er elk jaar extra veel aandacht voor het onderwerp kindermishandeling en huiselijk geweld. Een mooie aanleiding om het ook op school jaarlijks op de agenda te zetten. Scholen zijn verplicht om bij een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld te handelen volgens de meldcode. Goed dus om komende week met elkaar het gesprek aan te gaan! Onderstaande vragen kunnen daarbij helpen.
  • Heb je een meldcode? Is deze op maat gemaakt voor jullie school en up-to-date?
  • Is beschreven wie wat doet bij elke stap van de meldcode?
  • Hoe wordt bij jullie (de vijf stappen van) de meldcode gehanteerd? Kent iedereen de stappen? Worden inderdaad de stappen doorlopen wanneer er signalen zijn? Bij wie kun je bijvoorbeeld als leerkracht binnen de school terecht voor vragen? Voel je je bekwaam om het gesprek aan te gaan?
  • Doen jullie aan deskundigheidsbevordering als het gaat om het toepassen van de meldcode, en hoe dan?
  • Wat doen jullie al goed op school en wat is nog nodig om in gesprek te kunnen gaan met ouders, het kind/de jongere?

Extra activiteiten

Kindermishandeling is een complex en hardnekkig probleem en juist door kennis en ervaringen te delen leren we. In de Week tegen Kindermishandeling zijn er allerlei extra activiteiten die je kunnen opscherpen, zoals:

 Heb je vragen over de meldcode en wil je professionaliseren in de stappen? Bekijk hier onze cursus Werken met een meldcode.
 

Meer nieuws

    • Nadenken over prikkelverwerking met symposium Het jonge kind

      220 onderbouwleerkrachten, ib’ers, teamleiders en directeuren bezochten op 1 februari het symposium Het jonge kind. Na twee jaar een online symposium konden zij dit jaar gezellig in Gouda met elkaar nadenken over prikkelverwerking. Lees hier een terugblik op deze mooie dag!

    • Spelend leren, ook in groep 3!

      Veel leerkrachten willen graag het spelend leren nog doorzetten in groep 3. Hoe pas je dat in in je programma?

    • Cursus dyslexiespecialist 3.0 gaat bijna starten: er is nog plek!

      Er zijn nog plekken over voor de cursus Dyslexiespecialist 3.0! Maak kennis met het nieuwe dyslexieprotocol 3.0 (vanaf 1-1-2022) en blijf up-to-date van de laatste ontwikkelingen van dyslexie.

    • Podcast 'Kerk en ik' met Petronelle Baarda

      Onlangs ging Petronelle Baarda voor de podcast 'Kerk en ik' in gesprek over het spanningsveld tussen positieve psychologie en theologie. Zij heeft daarover haar proefschrift geschreven. Petronelle is psycholoog bij Driestar educatief. Deze podcast is het luisteren waard!

    • Jan Kloosterman nieuwe bestuurder Driestar educatief

      Jan Kloosterman is benoemd als bestuurder van Driestar educatief. In het college van bestuur ontstond door het aanstaande terugtreden van Rens Rottier een vacature. Met ingang van 1 februari 2023 vormen Jan Kloosterman en Robert Zoutendijk gezamenlijk het college van bestuur.