Meer werkplezier door minder werkdruk 12 maart 2018

Onderwijsadviseur Alex de Bruijn schreef op wij-leren een artikel over een reflectie- en ontwikkelingsinstrument die ontwikkelt is voor leerkrachten met werkdruk. ‘Het percentage burn-outklachten ligt het hoogst in het onderwijs. Daarom is er actie nodig.'

Het artikel is geschreven in samenwerking met Leon van Dalen, onderwijsadviseur, en Neely Anne de Ronde, lector Passend Meesterschap.

'Leraar zijn is een intensief beroep. Er is veel te doen. De werkdruk lijkt steeds meer te overheersen in het onderwijs. Binnen de leerkring Ontwikkelingsgericht onderwijs is een reflectie- en ontwikkelingsinstrument ontwikkeld voor leraren en scholen. Het instrument helpt je om na te kunnen gaan wat je motiveert, stimuleert, waar je kwaliteiten liggen en wat je vaardigheden zijn. Het instrument helpt je ook om in kaart te brengen wat je in je werk belemmert en waar je je verder in wilt bekwamen.’

Alex de Bruijn geeft jou als leerkracht, aan de hand van het reflectie- en ontwikkelingsinstrument, inzicht in een manier waarop jij jouw werkdruk kunt verlagen en hierdoor je werkplezier kunt beïnvloeden.

>> Lees verder op wij-leren.nl

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.