Maatwerk en flexibilisering: van ambitie naar realiteit 29 augustus 2019

Ben jij als schoolleider bezig met de vraag “Wat hebben leerlingen nodig in de samenleving van nu en in die van morgen?” Kom dan op 8 oktober of 21 november naar de inspiratiesessie 'Onderwijs van morgen today' in Amersfoort.

Je wordt onder andere meegenomen in de ideeën van Sugata Mitra over het onderwijs van de toekomst. Ook hoor je over 'The Leader in me' scholen die gebruik maken van de zeven gewoonten van Covey om leerlingen meer regie over hun leren te geven. Gedurende de sessie word je geprikkeld om na te denken over wat past bij jouw school en bij jouw visie op onderwijs en leren. Ook krijg je handvatten om deze kennis binnen je school om te zetten naar de realiteit. 

De inspiratiesessie start om 12.30 uur met een inloop en eindigt om 15.45 uur met een borrel. Een van de sprekers tijdens de sessie is Kees van der Vloed, onderwijsadviseur bij Driestar onderwijsadvies.

Klik hier om je in te schrijven voor de inspiratiesessie van Somtoday.

Meer nieuws

    • Hoe verloopt de overdracht van dyslexiebehandeling naar de klas?

      Kinderen met dyslexie hebben baat bij dyslexiezorg door een erkende behandelaar. Terug in de klas kunnen ze het geleerde in praktijk brengen bij het lezen en spelling. Maar lukt dat ook? En zijn leerkrachten in staat de methodiek van de behandeling toe te passen in hun lessen?

    • Wat doe je als de methode Taal actief van te hoog niveau is voor sommige leerlingen?

      Remco zit in groep 7 en heeft niet zo’n taalknobbel. Hij zal straks een mooi beroep krijgen waarbij hij met zijn handen zal gaan werken. De inschatting is dat hij zal instromen in vmbo-basis. De leerstof van Taal actief is voor Remco regelmatig een te stevige kluif. Maar wat kan je als leerkracht op een verantwoorde manier schrappen? En mag je Remco ook minder taalleerstof aanbieden?

    • Een nieuwe Bijbeltoets voor het primair onderwijs, maar waarom?

      Er is een Bijbeltoets ontwikkeld voor het primair onderwijs. Wat houdt die toets in, wordt er niet al teveel getoetst in het onderwijs, en wat kunnen scholen met de uitkomst? Lees de antwoorden op deze vragen in het interview met Chiel Noort, schoolleider en ontwikkelaar van de Bijbeltoets.

    • De methode Wonderlijk gemaakt onder de loep

      ‘Wonderlijk gemaakt’ is een methode seksuele vorming voor het christelijk en reformatorisch basisonderwijs. In de afgelopen maanden heeft het onderzoekscentrum van Driestar educatief onderzoek naar deze methode gedaan.

    • Workshop: schurend contact tussen school en ouders

      School en ouders willen het liefst goed samenwerken in het belang van leerlingen. Of je nou schoolleider bent, docent of ouder, het is nooit fijn als er ruzie is. Toch schuurt het soms en ontstaan er conflicten. Hoe ga je daarmee om? Dat leer je in deze workshop.