Leerlingen ondersteunen rondom trauma en hechtingsproblematiek 31 augustus 2021

Ben jij weleens leerlingen tegengekomen die moeilijkheden ondervinden in hun dagelijks functioneren, door problemen rondom trauma en hechting? Heb je vragen over de problematiek, wil je er meer over weten maar twijfel jij of de cursus Hechting en Trauma wel geschikt is? Joppa Nijsse, cursusleider en orthopedagoog bij Driestar onderwijsadvies, laat je graag zien waarom deze cursus jouw volgende stap is.

Waarom ga je deze cursus volgen?

“Als orthopedagoog of psycholoog kom je geregeld leerlingen tegen waarbij je weet dat er sprake is van problemen in de hechting, of ontmoet je leerlingen die traumatische ervaringen hebben. Het kan ook zijn dat je een vermoeden hebt van deze problematiek. Het werken met en voor deze leerlingen daagt je uit en roept vaak ook nieuwe vragen op. Wat was ook alweer de theoretische achtergrond van trauma en problemen in de hechting? Hoe herken ik signalen die wijzen op deze problematiek? Welke diagnostiek kun je doen? En hoe begeleid je leerkrachten en andere betrokken? Tijdens de cursusdag krijg je antwoorden op deze vragen en ga je ook aan de slag met je eigen casus. Zo ontwikkel je de juiste kennis en vaardigheden om leerlingen hier op een goede manier in te ondersteunen. 

Voor wie is de cursus relevant?

“Deze cursus is eigenlijk voor elke orthopedagoog en psycholoog die in het PO en VO werkt relevant. Want het gaat over problemen die zich vroeg in de ontwikkeling van een kind kunnen voordoen.” 

Wat gaat het je opleveren?

“Dat is heel veel, maar ik noem er nu drie:
  1. Je gaat nieuwe inzichten krijgen vanuit de theorie.
  2. Je krijgt beter begrip voor trauma en hechtingsproblemen door de literatuur en beelden die we gebruiken.
  3. Het belangrijkste: je krijgt tools waarmee je leerlingen met deze problematiek beter kunt ondersteunen.
En vooruit een vierde reden: je gaat met hernieuwde interesse en inspiratie naar huis om met dit thema aan de slag te gaan.”
 
7 oktober 2021 start de cursus. Ben jij er ook bij? Meld je dan snel aan! Of wil je eerst nog wat meer weten? Klik hier om je aan te melden of voor meer informatie.

Meer nieuws

    • Lectoraatsdag - live uitzending

      Het Protestants Centrum voor Godsdienstig Vormingsonderwijs (PC GVO) begint een lectoraat in samenwerking met Driestar educatief. Op 29 september vindt de aftrap plaats. We vieren dat er een lectoraat is ingericht voor PC GVO en Dr. Jan van Doleweerd wordt geïnstalleerd als lector.

    • Zet het vast in je agenda: de Mediawijsheidschallenge 2021

      Vloggers, mediamijders, Insta-fanaten: ze zitten allemaal in je klas. En allemaal hebben ze een gezond portie mediawijsheid nodig. Want hoe voorkom je identiteitsfraude, welke informatie weet Google van jou en wat zijn cookies? Ontdek de mediawijsheid van je klas tijdens de jaarlijkse Mediawijsheidschallenge die start in de Week van de Mediawijsheid!

    • 'A sense of community' binnen het schoolteam

      Stel je binnen je team weleens de vraag: ‘Willen jullie even meekijken. Hoe kan ik het beste inspelen op de vraag van leerling Hidde?’ De sfeer binnen je team moet veilig zijn om zo’n vraag te durven stellen. Je laat er immers mee zien dat je je minder competent voelt. Veiligheid biedt ruimte om te benoemen dat je je handelingsverlegen voelt en hulp nodig hebt.

    • Boekenopdracht Boekenweek voor jongeren

      Rond de Boekenweek van jongeren (17-26 september) kan een bericht over jeugdliteratuur natuurlijk niet ontbreken. Gelukkig wordt op alle VO-scholen steeds meer gelezen. Dat dat hard nodig is, weet iedereen. Een groeiend aantal docenten maakt gebruik van de website www.boekenopdracht.nl, een initiatief van de CVHO en Driestar educatief.

    • ‘Gidsen’ daagt uit tot goed gesprek over christelijke schoolpedagogiek

      Geen onbetwistbare onderwijsdogmatiek, maar een ‘open schoolpedagogiek’ hebben dr. Bram de Muynck en dr. Bram Kunz willen schrijven. Met Gidsen hopen ze ‘heel nadrukkelijk’ een goed gesprek te beginnen over het waartoe van christelijk onderwijs anno nu. ‘Met vakgenoten vanuit eigen kring, maar ook met collega’s van buiten.’