Leerlijnen inzetten bij nieuwkomersonderwijs 9 februari 2018

Nieuwkomers- en asielzoekerskinderen opvangen op je basisschool vraagt extra inzet. De SLO ontwikkelde doelen op het gebied van taal, zodat leerlingen na een eerste opvangjaar kunnen instromen in het reguliere onderwijs. Deze leerlijn is nu beschikbaar in ParnasSys, in de module Leerlijnen!

Deze leerlijn heeft doelen voor drie verschillende instroomniveaus (groep 3, 5 en 7), ingedeeld in verschillende leerlijnen. De lessuggesties die bij de doelen worden gedaan, geven een mooie aanzet om de lessen vorm te kunnen geven. Door de leerlijnen te gebruiken binnen de module leerlijnen, kun je precies volgen hoe de leerling ontwikkelt, en voor elke leerling op het juiste niveau een aanbod plannen. Wil je de inhouden van de leerlijnen bekijken, klik dan hier voor een overzicht.

Aan de slag met de leerlijn

Al eerder wezen we je op het beschikbaar komen van deze leerlijn binnen de module leerlijnen. Daarvoor was veel interesse. Inmiddels zijn de leerlijnen dan ook beschikbaar. Je kunt deze overnemen in je eigen omgeving, zodat je ermee aan de slag gaat. Hoe je dat doet, lees je in deze korte instructie.

Hoe geef je je onderwijs vorm?

De leerlijn is ontwikkeld door de SLO. Op hun website kun je informatie vinden over hoe je de leerlijnen in kunt zetten. Ga je de leerlijnen gebruiken, kijk dan eerst eens rond op de website en neem de informatie mee bij het opzetten van het onderwijs. Vanuit Driestar onderwijsadvies helpen we je ook graag om het onderwijs aan nieuwkomers vorm te geven. Wil je met ons spreken over de mogelijkheden, neem dan contact met ons op!

We zijn benieuwd naar je ervaringen!

We hopen dat het onderwijs aan nieuwkomers vereenvoudigd wordt door het inzetten van deze leerlijnen. We zijn erg benieuwd naar de ervaringen hiermee. We horen het graag als er vragen zijn, of als je tips hebt om de leerlijnen aan te vullen. Natuurlijk lezen we ook graag mooie praktijkverhalen! Je kunt ons bereiken via e-mail.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.