Leerlijnen inzetten bij nieuwkomersonderwijs 9 februari 2018

Nieuwkomers- en asielzoekerskinderen opvangen op je basisschool vraagt extra inzet. De SLO ontwikkelde doelen op het gebied van taal, zodat leerlingen na een eerste opvangjaar kunnen instromen in het reguliere onderwijs. Deze leerlijn is nu beschikbaar in ParnasSys, in de module Leerlijnen!

Deze leerlijn heeft doelen voor drie verschillende instroomniveaus (groep 3, 5 en 7), ingedeeld in verschillende leerlijnen. De lessuggesties die bij de doelen worden gedaan, geven een mooie aanzet om de lessen vorm te kunnen geven. Door de leerlijnen te gebruiken binnen de module leerlijnen, kun je precies volgen hoe de leerling ontwikkelt, en voor elke leerling op het juiste niveau een aanbod plannen. Wil je de inhouden van de leerlijnen bekijken, klik dan hier voor een overzicht.

Aan de slag met de leerlijn

Al eerder wezen we je op het beschikbaar komen van deze leerlijn binnen de module leerlijnen. Daarvoor was veel interesse. Inmiddels zijn de leerlijnen dan ook beschikbaar. Je kunt deze overnemen in je eigen omgeving, zodat je ermee aan de slag gaat. Hoe je dat doet, lees je in deze korte instructie.

Hoe geef je je onderwijs vorm?

De leerlijn is ontwikkeld door de SLO. Op hun website kun je informatie vinden over hoe je de leerlijnen in kunt zetten. Ga je de leerlijnen gebruiken, kijk dan eerst eens rond op de website en neem de informatie mee bij het opzetten van het onderwijs. Vanuit Driestar onderwijsadvies helpen we je ook graag om het onderwijs aan nieuwkomers vorm te geven. Wil je met ons spreken over de mogelijkheden, neem dan contact met ons op!

We zijn benieuwd naar je ervaringen!

We hopen dat het onderwijs aan nieuwkomers vereenvoudigd wordt door het inzetten van deze leerlijnen. We zijn erg benieuwd naar de ervaringen hiermee. We horen het graag als er vragen zijn, of als je tips hebt om de leerlijnen aan te vullen. Natuurlijk lezen we ook graag mooie praktijkverhalen! Je kunt ons bereiken via e-mail.

Meer nieuws

    • Aan de slag met programmeren

      Besteed je al aandacht aan de 21e eeuwse vaardigheden? Daarbij hoort ook basiskennis van programmeren. Dat klinkt leuk, maar is meteen ook een uitdaging: hoe kun je daar aan werken? In de module leerlijnen in ParnasSys zijn nu twee leerlijnen beschikbaar die je daar heel concreet bij helpen.

    • Tips voor de invulling van zorgniveau 2 en 3 bij dyslexie

      De algemene leidraad van het Masterplan Dyslexie herzien en aangescherpt. Wij nemen je mee in de belangrijkste punten met betrekking tot zorgniveau 2 en 3.

    • Leer je leerlingen omgaan met geld

      Het doel van de 'week van het geld' is leerlingen te leren omgaan met geld

    • VIDEO: mannelijke studenten van Driestar hogeschool overmeesteren basisschool in Scherpenzeel

      Pabostudenten van het Men Only-team van Driestar hogeschool ‘overmeesterden’ vandaag basisschool De Wittenberg in Scherpenzeel. Ze deden mee aan een landelijke actie van pabo’s waarmee aandacht wordt gevraagd voor het tekort aan meesters in het onderwijs. Bekijk de video!

    • ZIEN! en monitoring sociale veiligheid op het ZML

      Voor sommige kinderen in het so/vso zijn de bestaande leerlingvragenlijsten te talig en abstract. Je leest hier meer over de speciale versies die voor hen zijn ontwikkeld én over de pilot waarmee je aan de monitoringsplicht voor sociale veiligheid kunt voldoen.