Leerlijn hoogbegaafdheid een succes op Christiaan Huygens afdeling 20 november 2017

De leerlijn Kader voor ontwikkeling, met doelen voor hoogbegaafde leerlingen, wordt enthousiast ontvangen door scholen. Deze leerlijn is beschikbaar binnen de module leerlijnen in ParnasSys. Ook de Christiaan Huygens afdeling in Dronten en Zeewolde is erg tevreden: “De leerlijn sluit naadloos aan bij onze doelgroep en ons onderwijs”.

Directrice Sabine Robertson vertelt: “Op onze Christiaan Huygens afdeling  in Dronten en Zeewolde wordt voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs gegeven. Omdat wij tegemoet willen komen aan alle onderwijsbehoeften van onze kinderen en om samen met de kinderen en ouders de persoonlijke ontwikkeling goed in beeld te hebben, zijn wij gaan werken met de leerlijnen binnen Parnassys.” Vooral de leerdoelen, met daarbij lesactiviteiten en materiaalsuggesties helpen de school verder: “Met name de leerlijn 'Kader van ontwikkeling' sluit naadloos aan bij onze doelgroep en ons onderwijs. Mede ook doordat de leerlijnen volledige aangepast kunnen worden op de specifieke wensen van de school die ermee werkt.”

Begeleiding

Om het onderwijs met behulp van de leerlijnen goed vorm te kunnen geven, wordt de school begeleid door Driestar onderwijsadvies: “Martine Blonk en Bert van der Mel van Driestar zijn onze begeleiders in het invoeringsproces. Hierin is het vooral geweldig om samen tot een  eigen programma te komen, zodat invoering goed gepland kan verlopen. De adviseurs van Driestar begeleiden ons zowel inhoudelijk als in praktische zin.”
Ook het team wordt op weg geholpen door de adviseurs. Dat levert een werkzame opzet op voor concrete situaties: “Na de voorbereidende besprekingen konden we er als team mee aan de slag. Op een studiedag hebben Martine en Bert de collega's eerst geïnformeerd over het systeem en meteen daarna konden de leerkrachten zelf aan de slag. Hiermee werd de studiedag meer dan informatie opnemen. De leerlijn die als oefening ingevuld werd, was meteen functioneel voor het dagelijks werk.”

De afdeling wil goed beslagen ten ijs komen in hun aanpak: “We zijn nog niet helemaal klaar met het traject. In de tweede en laatste studiedag gaan we als team leren hoe we overzichten kunnen genereren en niveau-lesgroepen kunnen aanmaken.” 

De conclusie van Sabine Robertson: “De leerlijnen in Parnassys helpen ons om de kinderen goed in beeld te hebben en hen op een zo passend mogelijke manier onderwijs te geven.”

Ook aan de slag?

Ook aan de slag met de leerlijnen, en leren hoe je gebruik maakt van de mogelijkheden zodat het aansluit bij jullie school? Neem contact op met Martine Blonk om te bespreken wat jullie nodig hebben! Bij aanschaf van minimaal één begeleidingsgesprek, ontvang je van ons de leerlijnen ‘Kader voor ontwikkeling’ mét bij elk doel lesactiviteiten en materiaalsuggesties gratis! Meer informatie over de leerlijnen vind je op onze website.

Meer nieuws

    • Informatiebijeenkomst werken in het voortgezet onderwijs

      Ben je op professioneel vlak op zoek naar een nieuwe uitdaging? Sta je middenin de maatschappij en heb je hart voor werken met jongeren? Wil je jongeren onderwijzen en hun talenten laten ontdekken vanuit een christelijke identiteit? Dan is het reformatorisch voortgezet onderwijs op zoek naar jou!

    • Alle cursussen van de ParnasSys Academie in een handig overzicht

      Wil jouw school stappen maken in het gebruik van ParnasSys in 2018? Meld je aan voor een van onze cursussen! Vraag een brochure aan met al onze cursussen tot de zomer of kijk op de website!

    • Wanneer stel je een ontwikkelingsperspectief op?

      Voor veel scholen is het niet helemaal duidelijk wanneer je een ontwikkelingsperspectief opstelt. Is het verplicht? Moet het voor alle leerlingen met een eigen leerroute? Ons handige stroomschema helpt!

    • Stappenplan bij vragenlijst ZIEN! voor het (v)so

      Ook in het (voortgezet) speciaal onderwijs kun je met ZIEN! werken. Speciaal voor deze doelgroep is de vragenlijst ZIEN! leerjaar 1-16 (ruwe scoresnorm) ontwikkeld. Om je op weg te helpen bij het invullen van de vragenlijst is een stappenplan gemaakt.

    • Pilot ParnasSys-omgeving voor 0-4 jaar

      De wens van kindcentra en kinderdagverblijven is dat ze voor de kinderen van 0-4 jaar ook in een ParnasSys-omgeving kunnen werken. Op dit moment draait daarvoor een pilot.