Leerlijn hoogbegaafdheid een succes op Christiaan Huygens afdeling 20 november 2017

De leerlijn Kader voor ontwikkeling, met doelen voor hoogbegaafde leerlingen, wordt enthousiast ontvangen door scholen. Deze leerlijn is beschikbaar binnen de module leerlijnen in ParnasSys. Ook de Christiaan Huygens afdeling in Dronten en Zeewolde is erg tevreden: “De leerlijn sluit naadloos aan bij onze doelgroep en ons onderwijs”.

Directrice Sabine Robertson vertelt: “Op onze Christiaan Huygens afdeling  in Dronten en Zeewolde wordt voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs gegeven. Omdat wij tegemoet willen komen aan alle onderwijsbehoeften van onze kinderen en om samen met de kinderen en ouders de persoonlijke ontwikkeling goed in beeld te hebben, zijn wij gaan werken met de leerlijnen binnen Parnassys.” Vooral de leerdoelen, met daarbij lesactiviteiten en materiaalsuggesties helpen de school verder: “Met name de leerlijn 'Kader van ontwikkeling' sluit naadloos aan bij onze doelgroep en ons onderwijs. Mede ook doordat de leerlijnen volledige aangepast kunnen worden op de specifieke wensen van de school die ermee werkt.”

Begeleiding

Om het onderwijs met behulp van de leerlijnen goed vorm te kunnen geven, wordt de school begeleid door Driestar onderwijsadvies: “Martine Blonk en Bert van der Mel van Driestar zijn onze begeleiders in het invoeringsproces. Hierin is het vooral geweldig om samen tot een  eigen programma te komen, zodat invoering goed gepland kan verlopen. De adviseurs van Driestar begeleiden ons zowel inhoudelijk als in praktische zin.”
Ook het team wordt op weg geholpen door de adviseurs. Dat levert een werkzame opzet op voor concrete situaties: “Na de voorbereidende besprekingen konden we er als team mee aan de slag. Op een studiedag hebben Martine en Bert de collega's eerst geïnformeerd over het systeem en meteen daarna konden de leerkrachten zelf aan de slag. Hiermee werd de studiedag meer dan informatie opnemen. De leerlijn die als oefening ingevuld werd, was meteen functioneel voor het dagelijks werk.”

De afdeling wil goed beslagen ten ijs komen in hun aanpak: “We zijn nog niet helemaal klaar met het traject. In de tweede en laatste studiedag gaan we als team leren hoe we overzichten kunnen genereren en niveau-lesgroepen kunnen aanmaken.” 

De conclusie van Sabine Robertson: “De leerlijnen in Parnassys helpen ons om de kinderen goed in beeld te hebben en hen op een zo passend mogelijke manier onderwijs te geven.”

Ook aan de slag?

Ook aan de slag met de leerlijnen, en leren hoe je gebruik maakt van de mogelijkheden zodat het aansluit bij jullie school? Neem contact op met Martine Blonk om te bespreken wat jullie nodig hebben! Bij aanschaf van minimaal één begeleidingsgesprek, ontvang je van ons de leerlijnen ‘Kader voor ontwikkeling’ mét bij elk doel lesactiviteiten en materiaalsuggesties gratis! Meer informatie over de leerlijnen vind je op onze website.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.