Landelijke Mediawijsheids Challenge weer van start 25 januari 2019

“Cookies? Uhm, niet echt eetbaar en ze hebben iets te maken met websites. Maar verder geen idee.” Klas 1Mb van de Pieter Zandt scholengemeenschap in Kampen zwoegt op de landelijke Mediawijsheids Challenge van Driestar educatief.


“Ik zie gefocuste blikken, hoor gejuich bij goede antwoorden en doe mee aan de discussies bij onverwachtse fouten”, lacht docent Gerjanne van Lagen. Samen met haar klas doet ze vanaf deze week mee aan de landelijke Mediawijsheids Challenge voor brugklassen. Bijna 900 scholieren, van Middelharnis tot Zaltbommel en Urk buigen zich over de competitie, om te strijden voor de titel ‘Meest Mediawijze Klas van het Jaar’. “Ik hoop zo dat we winnen”, roepen de leerlingen van de klas in Kampen. Goede en foute antwoorden vliegen door het lokaal. Maar bezinning is er ook. Bijvoorbeeld als het over cyberpesten gaat. “Natuurlijk zou ik daar niet aan meedoen”, verzekeren de leerlingen. “Maar ja, hoe reageer je er dan op?”, vraagt een klasgenoot vertwijfelend.

Challenge

De Challenge bestaat uit vijf lessen die op een eigen moment gegeven kunnen worden in de vijf weken voor de voorjaarsvakantie. Elke les bestaat uit twee of drie filmpjes met bijbehorende opdrachten en meerkeuzevragen. Thema’s als ‘een kritische mediahouding’, ‘matigheid’ en ‘concentratie online’ komen langs. Ook denken de leerlingen over zaken als de strafbaarheid van naaktfoto’s en de gevolgen van identiteitsfraude. De drie brugklassen met de hoogste scores worden doorgestuurd naar de landelijke finale. Deze wordt georganiseerd in samenwerking met de PuntUit-redactie van het Reformatorisch Dagblad. Benieuwd naar deze spannende competitiedag? Houdt de Puntuit-website in de gaten!
 
Voor meer informatie over de Mediawijsheids Challenge: mediawijsheidschallenge@driestar-educatief.nl.
 

Meer nieuws

    • Hoe verloopt de overdracht van dyslexiebehandeling naar de klas?

      Kinderen met dyslexie hebben baat bij dyslexiezorg door een erkende behandelaar. Terug in de klas kunnen ze het geleerde in praktijk brengen bij het lezen en spelling. Maar lukt dat ook? En zijn leerkrachten in staat de methodiek van de behandeling toe te passen in hun lessen?

    • Wat doe je als de methode Taal actief van te hoog niveau is voor sommige leerlingen?

      Remco zit in groep 7 en heeft niet zo’n taalknobbel. Hij zal straks een mooi beroep krijgen waarbij hij met zijn handen zal gaan werken. De inschatting is dat hij zal instromen in vmbo-basis. De leerstof van Taal actief is voor Remco regelmatig een te stevige kluif. Maar wat kan je als leerkracht op een verantwoorde manier schrappen? En mag je Remco ook minder taalleerstof aanbieden?

    • Een nieuwe Bijbeltoets voor het primair onderwijs, maar waarom?

      Er is een Bijbeltoets ontwikkeld voor het primair onderwijs. Wat houdt die toets in, wordt er niet al teveel getoetst in het onderwijs, en wat kunnen scholen met de uitkomst? Lees de antwoorden op deze vragen in het interview met Chiel Noort, schoolleider en ontwikkelaar van de Bijbeltoets.

    • De methode Wonderlijk gemaakt onder de loep

      ‘Wonderlijk gemaakt’ is een methode seksuele vorming voor het christelijk en reformatorisch basisonderwijs. In de afgelopen maanden heeft het onderzoekscentrum van Driestar educatief onderzoek naar deze methode gedaan.

    • Workshop: schurend contact tussen school en ouders

      School en ouders willen het liefst goed samenwerken in het belang van leerlingen. Of je nou schoolleider bent, docent of ouder, het is nooit fijn als er ruzie is. Toch schuurt het soms en ontstaan er conflicten. Hoe ga je daarmee om? Dat leer je in deze workshop.