Koppeling tussen ZIEN! en KiVa Geplaatst op 5 juni 2018

KiVa is een bekende methode om de sociale veiligheid te versterken en pesten tegen te gaan. In ZIEN! vind je nu een handig overzicht waarin staat met welke lessen uit KiVa je aan welke ZIEN!-vaardigheden werkt. Zo kun je op basis van je observaties met ZIEN! KiVa nog gerichter inzetten!

In het document kun je per les van KiVa voor de onder- en bovenbouw vinden aan welke ZIEN!-vaardigheden deze gekoppeld kan worden. Ook vind je er een algemene beschrijving van KiVa en een uitwerking van de relatie tussen KiVa en ZIEN!.

Wat is KiVa?

In het kort is KiVa een preventief en effectief programma dat gericht is op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. De aanpak is vooral gericht op groepsniveau. De methode KiVa komt uit Finland, het woord ‘kiva’ is Fins en betekent ‘fijn’. KiVa wil ervoor zorgen dat er een fijne groep ontstaat waarin iedereen het naar zijn zin heeft. Voor meer informatie over KiVa: www.kivaschool.nl.

Aan de slag

Onder de knop Informatief in ZIEN!, vind je een overzicht van alle lessen van KiVa en de bijpassende ZIEN!-vaardigheden. Daarnaast vind je bij de suggesties op groepsniveau voor elk van de vijf sociale vaardigheden de KiVa-lessen waarin aan die vaardigheid gewerkt wordt. Werk je met een andere (sova-)methode? Kijk eens onder Informatief of bij de suggesties op groepsniveau of we ook naar jullie methode verwijzen!

Meer nieuws

    • Gratis dyslexiebelevingsavond: ervaar hoe het is om dyslexie hebben

      Op de gratis dyslexiebelevingsavond van Driestar onderwijsadvies ervaren ouders, leerkrachten en intern begeleiders hoe ingewikkeld lezen en spellen kan zijn voor een kind met dyslexie. Hoe voelt het wanneer lezen niet vanzelf gaat en hoe blijf je gemotiveerd? Ervaar het zelf!

    • Tips bij sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen

      Een baby huilt om aan te geven dat hij honger, een vieze broek of slaap heeft. Het is een vorm van uiten van emoties. De prilste vorm van sociaal-emotionele ontwikkeling. De peuter kan een fase hebben dat hij overal ‘nee’ op zegt. Ook dit is een vorm van sociaal-emotionele ontwikkeling. In dit artikel zoomen we in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen en krijg je per leeftijdsfase tips.

    • Hoe begeleid jij kinderen met dyslexie?

      In groep 4 zijn diverse leerlingen waarbij dyslexie een rol speelt in de familie. Juf Marloes is erg enthousiast, maar als startende leerkracht lijkt ze niet goed grip te krijgen op de signalering en begeleiding van deze kinderen.

    • Opleiding Taalcoördinator start in januari 2019

      Ben jij leerkracht, heb je affiniteit met taal en wil je taalonderwijs binnen jouw school naar een hoger plan brengen? Dan is de opleiding Taalcoördinator iets voor jou! In anderhalf jaar wordt jij opgeleid tot taalcoördinator van jouw school.

    • Inschrijving AD-opleiding Pedagogisch Educatief Professional geopend!

      Vanaf 11 oktober kun je inschrijven voor de nieuwe AD-opleiding Pedagogisch Educatief Professional. Bij inschrijving in oktober ontvang je het eerste boek van de literatuurlijst gratis!