Kennis delen in techniekprogramma voor mavoleerlingen 18 november 2015

Om het technisch talent van mavoleerlingen zo goed mogelijk te benutten en de doorstroom naar een technische vervolgopleiding te bevorderen is het M-Tech programma opgezet.

De scholen die aan het M-tech programma deelnemen, delen onderling hun kennis. Driestar onderwijsadvies traint deze scholen hoe ze het beste kennis kunnen delen.

Meer aandacht voor techniek

In het M-Tech programma is er onder meer aandacht voor technologie in de loopbaanoriëntatie,  meer samenwerking in de onderwijsketen de samenwerking met de techniekbranches (bedrijfsleven). Het M-Tech programma wordt uitgevoerd door het Platform Bèta Techniek, in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Er nemen zo’n honderd scholen deel aan het programma.

Kennis delen in netwerken

Deze honderd scholen participeren in netwerken om hun kennis en ontwikkelingen te delen. Deze netwerken worden geleid door M-techexperts. Het is van cruciaal belang dat mooie ontwikkelingen door de professionals worden gedeeld in hun netwerk: andere scholen profiteren daarvan!

Peerreviews

Driestar onderwijs heeft de M-techexperts geleerd hoe zogenaamde ‘peerreviews’ ingezet kunnen worden om kennisdeling tussen scholen te bevorderen. Peerreview (ook wel: collegiale toetsing) is een methode om de kwaliteit van het werk te delen en/of te verbeteren door het werk te onderwerpen aan de kritische blik van een aantal gelijken (Engels: peers), meestal vakgenoten of collega's.

De M-techexperts waren zeer tevreden over de kwaliteit van de training. Wil je meer weten over het inzetten van peerreviews in jouw werk? Neem contact op met A. (Arend) Flier, 0182-760375.


Meer nieuws

    • Maak kennis met Dirk Verweij

      Sinds 1 oktober is Dirk Verweij als nieuwe manager gestart bij Driestar onderwijsadvies, naast Marian Ruitenberg. In dit bericht stelt hij zich voor.

    • Hoge tevredenheid dyslexiebehandeling

      Driestar educatief heeft de uitslag van het cliënttevredenheidsonderzoek van Parantion binnen gekregen. Opnieuw zijn ouders zeer tevreden over onze diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie. Daar zijn we als organisatie dankbaar voor. We vroegen Elienne Kik, moeder van Thomas die recent zijn behandeling afrondde, om een reactie.

    • Onderzoek naar leermiddelen

      In cursusjaar 2018-2019 peilden we de behoeften omtrent leermiddelen onder docenten in het reformatorisch VO. De vragenlijst werd ingevuld door 236 respondenten. Uit hun antwoorden blijkt dat het overgrote deel van de docenten behoefte heeft aan een complete methode. Aan minder traditionele werkvormen is minder behoefte.

    • Driestar educatief op Kuysersconferentie

      Van 3 tot en met 5 oktober bezochten Bram de Muynck, Bram Kunz en Piet Murre de tweejaarlijkse Kuyersconferentie in Grand Rapids (VS). Bij deze conferentie komen leraren, opleiders en onderzoekers samen om onderzoek en inzichten met elkaar te delen. Het thema van dit jaar was ‘Shaping Christian Learning’.

    • Waarom Berta en Bernhard deelnamen aan de Zomerschool

      Allebei zijn ze werkzaam bij Driestar educatief, en allebei deden ze mee aan de Zomerschool voor christelijke young professionals. De Zomerschool wordt al jaren georganiseerd door Driestar hogeschool, Erdee Media Groep, VGS en RMU. Berta Keuken en Bernhard van der Knijff blikken terug. “Het heeft me aangezet tot dieper nadenken over dingen.”