Jouw digitale voetafdruk 20 november 2018

Twee vriendinnen lopen kletsend door de winkelstraten. Ze bekijken kleding en schoenen in een hip boetiekje en maken terloopse opmerkingen. Ondertussen worden ze gevolgd en worden al hun bewegingen geregistreerd… ’s Avonds herkennen de meiden hun shopgedrag terug in het aanbod dat ze letterlijk voorgeschoteld krijgen.

Wat is dit voor scenario? Je herkent het fenomeen misschien wel: advertenties op de tijdlijn van je social media die opvallend goed passen bij je online shopavondje van afgelopen week, of aanbiedingen voor aantrekkelijke vakantieadressen naar de locatie waar je laatst was. Je surfgedrag wordt gevolgd, als je er niets aan doet. Ben je je daarvan bewust? Wat is jouw digitale voetafdruk?

Tracking is één van de onderwerpen die langskomt bij het thema ‘Reclame en beinvloeding’ in Stapp, de nieuwe leerlijn mediawijsheid van Driestar educatief. Over tracking werd onlangs door de twee genoemde meiden een filmpje gemaakt. Een filmpje dat jongeren in gesprek brengt: welke informatie deel je onbewust en bewust en welke gevolgen heeft dat? Ben jij je bewust van het digitale spoor dat je achterlaat?
 
De vraag wie je bent online is een vraag die breder leeft bij leraren en opvoeders. Juist in deze week van de mediawijsheid word je daar nog eens extra mee geconfronteerd. Wat moet je aan met mediavorming en mediawijsheid? Hoe ga je hierover in gesprek met leerlingen, kinderen en jongeren? Hoe wordt mediawijsheid bespreekbaar en leuk?

Stapp

Driestar educatief heeft een aantal producten ontwikkeld voor leerlingen, leraren en opvoeders. Stapp is daar één product van. Het is een methode voor mediawijsheid voor groep 1 van de basisschool tot en met klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs. Stapp bestaat uit interactieve lessenseries over thema’s als cyberpesten, films,  reclame en beïnvloeding, games en intieme media. De leerlingen leren de ins en outs van nieuwe media en de effecten en dilemma’s ervan. Vervolgens worden ze gestimuleerd om zelf keuzes te maken op basis van Bijbelse waarden als weerbaarheid, matigheid, transparantie, respect en focus. Steeds komt het principe van weten-ervaren-oefenen-reflecteren aan de orde.

MediaOpvoedWijzer

Driestar educatief ontwikkelde in samenwerking met Stichting Mediawijzer de MediaOpvoedWijzer voor opvoeders thuis. Deze digitale tool geeft ouders en opvoeders adviezen op maat, die passen bij hun opvoedstijl en levensvisie. Thema’s als geldbesteding, communicatie, matigheid en geloofsbeleving passeren de revue. Na het invullen van de stellingen krijgen opvoeders per thema opvoedadviezen aangereikt die aansluiten bij de gekozen stelling.
 
Stap voor stap mediawijs worden. Dat doe je samen! Doe jij mee om kinderen en jongeren toe te rusten?
 
Kijk hier voor meer informatie over Stapp, de MediaOpvoedWijzer of ons andere mediawijsheidsaanbod.
Stapp-3.png
Stapp-2.png

Meer nieuws