Jaarovergang en leerlijnen 4 juli 2019

Werk je met leerlijnen in ParnasSys en verlaten leerlingen de school of gaan ze over naar een groep waarin niet met leerlijnen wordt gewerkt (bijvoorbeeld na groep 2)? Het is goed om belangrijke informatie uit de leerlijnen voor deze leerlingen te borgen door ze op te slaan als pdf. We geven je daarbij een aantal handreikingen.

Overzichten uit ParnasSys

Wil je de gegevens uit de leerlijnen ook later nog eens in kunnen zien? Dan is het handig om overzichten in pdf op te vragen. In ParnasSys kun je deze meteen opslaan in de map van de leerling. Gaat het om leerlingen die de school verlaten? Vraag dan de overzichten op voor het einde van het schooljaar (31 juli), omdat de leerling daarna uitgeschreven is. (Deze bestanden kun je vervolgens meesturen met OSO).
 
De volgende twee overzichten kunnen van belang zijn:
  1. Leerlijnenprofiel leerling: vraag na het laatste evaluatiemoment het leerlijnenprofiel van de betreffende leerling op. Hiermee heb je een overzicht van het eindniveau van je leerling op de verschillende leerlijnen. Sla dit bestand op in de map van de leerling door het vinkje aan te zetten bij ‘opslaan in leerlingmap’.
  2. Streefplan leerling: vraag na het laatste evaluatiemoment het streefplan van de betreffende leerling op. Hiermee heb je een overzicht van welke doelen je leerlingen hebben behaald. Sla dit bestand op in de map van de leerling door het vinkje aan te zetten bij ‘opslaan in leerlingmap’.
leerlijnen-3.jpg

Dossiervorming (vooral voor vso)

Zeker voor vso-leerlingen die de school verlaten, is het van belang om de juiste gegevens te bewaren. Tot en met twee jaar na uitschrijving kan de leerling namelijk een beroep doen op nazorg. Ook wil je weten of de leerling op het niveau van uitstroom is gebleven. Je kunt daarvoor de volgende gegevens opslaan:
  1. Indien aanwezig én indien dit niet in een notitie is gemaakt: Transitieplan/ontwikkelingsperspectief: sla de laatste versie van het document op in de map van de leerling.
  2. Notitie ‘schoolverlating’: maak in het beheer van jullie ParnasSys-omgeving een notitiecategorie ‘schoolverlating’ aan. Beschrijf hierin onder andere de datum van uitschrijving, naar welke organisatie de leerling uitstroomt, naar wat voor type onderwijs/dagbesteding, en of dit wel of niet overeenkomt met de uitstroombestemming waar op school naartoe is gewerkt. Deze informatie is onder andere handig als later blijkt dat de leerling niet minimaal twee jaar op het niveau van uitstroom is gebleven.
  3. Notitie ‘nazorg contact’: in deze notitiecategorie beschrijf je tot welke datum nazorg geboden wordt (tot en met twee jaar na uitschrijving), of de leerling nog werkzaam is op de plaats van de uitstroombestemming en een verslag van het contact wat er is geweest met de huidige begeleider/werkgever van de leerling. Noteer vooral aandachtspunten die genoemd worden waar je in je onderwijs beter op zou kunnen voorbereiden.
Voor een voorbeeld van een format notitiecategorie ‘schoolverlating’ en ‘nazorg’ stuur je ons een e-mail.

Nazorg

Wil je de nazorg overzichtelijk vormgeven? Een optie is om in je ParnasSys-omgeving een groep ‘nazorg’ aan te maken waarin je de leerlingen plaatst die zijn uitgeschreven en aan wie je nazorg biedt. Je hebt de relevante informatie van al deze leerlingen heel gemakkelijk inzichtelijk en je verliest geen leerlingen uit het oog waar je nog verantwoordelijk voor bent.

Let op! Je kunt alleen een leerling in een groep plaatsen als die is ingeschreven. Na uitschrijving kun je de leerling als onbekostigd herinschrijven. Realiseer je wel heel goed dat de leerling dan wordt meegenomen bij leerlingentellingen. Bespreek intern of het voordeel opweegt tegen dit nadeel.

Neem voor verdere vragen even contact met ons op.

Meer nieuws

    • Cursus dyslexiespecialist 2.0 - meld je aan!

      Als intern begeleider en leerkracht voel je je verantwoordelijk om kinderen optimaal tot ontwikkeling te laten komen op lees- en spellinggebied. Er kunnen allerlei redenen waardoor de ontwikkeling echter stagneert. Als intensivering van begeleiding in de klas niet toereikend is, dan is het wenselijk om te kijken in hoeverre diagnostiek en behandeling nodig zijn. Mogelijk dat er een dieper liggende oorzaak is van de achterstand en gedacht kan worden aan dyslexie. In dit stadium is het belangrijk dat samengewerkt wordt met jeugdzorg. In het goed vormgeven van dyslexiezorg op school is het continuüm van zorg een belangrijke leidraad.

    • Jubileumactie: Bidden met de Schrift voor €7,50

      ‘Ademen is als we gezond mogen zijn op zich niet moeilijk. Dat doen we de hele dag door. Waarom is bidden dan wel zo moeilijk?’. Die vraag stelt ds. A.T. Vergunst in ons nieuwe boek ‘Bidden met de Schrift’. Wil jij het personeel een passend eindejaarsgeschenk geven? Deze praktische handreiking is nu voor slechts €7,50 te bestellen in onze webwinkel.

    • Maakt jouw school ze mediawijs? - vraag onze whitepaper aan (gratis)

      Bij veel scholen staat mediavorming op het netvlies: je kunt er als school niet omheen. Maar hoe pak je het aan? Hoe voorkom je dat het incidentele activiteiten blijft? Hoe krijg je elk teamlid mee? Heel reële vragen! Vraag nu de gratis whitepaper aan die jouw school handvatten biedt om een mediawijze school te worden.

    • Mediawijsheids Challenge 2020 - doet jouw klas mee?

      Vloggers, media-mijders, Insta-fanaten: ze zitten allemaal in je klas. En allemaal hebben ze een gezond portie mediawijsheid nodig. Want hoe voorkom je identiteitsfraude, welke informatie weet Google van jou en wat zijn cookies? Ontdek de mediawijsheid van je klas tijdens de jaarlijkse Mediawijsheids Challenge!

    • Gerrald van Beek: nieuwe onderwijsadviseur

      Sinds 1 augustus 2019 is Gerrald van Beek werkzaam als onderwijsadviseur. Met een ervaring van 13 jaar in het voortgezet onderwijs is hij een mooie toevoeging voor Driestar onderwijsadvies. Graag stellen we Gerrald aan je voor.