Jaarovergang en leerlijnen 4 juli 2019

Werk je met leerlijnen in ParnasSys en verlaten leerlingen de school of gaan ze over naar een groep waarin niet met leerlijnen wordt gewerkt (bijvoorbeeld na groep 2)? Het is goed om belangrijke informatie uit de leerlijnen voor deze leerlingen te borgen door ze op te slaan als pdf. We geven je daarbij een aantal handreikingen.

Overzichten uit ParnasSys

Wil je de gegevens uit de leerlijnen ook later nog eens in kunnen zien? Dan is het handig om overzichten in pdf op te vragen. In ParnasSys kun je deze meteen opslaan in de map van de leerling. Gaat het om leerlingen die de school verlaten? Vraag dan de overzichten op voor het einde van het schooljaar (31 juli), omdat de leerling daarna uitgeschreven is. (Deze bestanden kun je vervolgens meesturen met OSO).
 
De volgende twee overzichten kunnen van belang zijn:
  1. Leerlijnenprofiel leerling: vraag na het laatste evaluatiemoment het leerlijnenprofiel van de betreffende leerling op. Hiermee heb je een overzicht van het eindniveau van je leerling op de verschillende leerlijnen. Sla dit bestand op in de map van de leerling door het vinkje aan te zetten bij ‘opslaan in leerlingmap’.
  2. Streefplan leerling: vraag na het laatste evaluatiemoment het streefplan van de betreffende leerling op. Hiermee heb je een overzicht van welke doelen je leerlingen hebben behaald. Sla dit bestand op in de map van de leerling door het vinkje aan te zetten bij ‘opslaan in leerlingmap’.
leerlijnen-3.jpg

Dossiervorming (vooral voor vso)

Zeker voor vso-leerlingen die de school verlaten, is het van belang om de juiste gegevens te bewaren. Tot en met twee jaar na uitschrijving kan de leerling namelijk een beroep doen op nazorg. Ook wil je weten of de leerling op het niveau van uitstroom is gebleven. Je kunt daarvoor de volgende gegevens opslaan:
  1. Indien aanwezig én indien dit niet in een notitie is gemaakt: Transitieplan/ontwikkelingsperspectief: sla de laatste versie van het document op in de map van de leerling.
  2. Notitie ‘schoolverlating’: maak in het beheer van jullie ParnasSys-omgeving een notitiecategorie ‘schoolverlating’ aan. Beschrijf hierin onder andere de datum van uitschrijving, naar welke organisatie de leerling uitstroomt, naar wat voor type onderwijs/dagbesteding, en of dit wel of niet overeenkomt met de uitstroombestemming waar op school naartoe is gewerkt. Deze informatie is onder andere handig als later blijkt dat de leerling niet minimaal twee jaar op het niveau van uitstroom is gebleven.
  3. Notitie ‘nazorg contact’: in deze notitiecategorie beschrijf je tot welke datum nazorg geboden wordt (tot en met twee jaar na uitschrijving), of de leerling nog werkzaam is op de plaats van de uitstroombestemming en een verslag van het contact wat er is geweest met de huidige begeleider/werkgever van de leerling. Noteer vooral aandachtspunten die genoemd worden waar je in je onderwijs beter op zou kunnen voorbereiden.
Voor een voorbeeld van een format notitiecategorie ‘schoolverlating’ en ‘nazorg’ stuur je ons een e-mail.

Nazorg

Wil je de nazorg overzichtelijk vormgeven? Een optie is om in je ParnasSys-omgeving een groep ‘nazorg’ aan te maken waarin je de leerlingen plaatst die zijn uitgeschreven en aan wie je nazorg biedt. Je hebt de relevante informatie van al deze leerlingen heel gemakkelijk inzichtelijk en je verliest geen leerlingen uit het oog waar je nog verantwoordelijk voor bent.

Let op! Je kunt alleen een leerling in een groep plaatsen als die is ingeschreven. Na uitschrijving kun je de leerling als onbekostigd herinschrijven. Realiseer je wel heel goed dat de leerling dan wordt meegenomen bij leerlingentellingen. Bespreek intern of het voordeel opweegt tegen dit nadeel.

Neem voor verdere vragen even contact met ons op.

Meer nieuws

    • Bereikbaarheid tijdens de zomervakantie

      Tijdens de zomervakantie is Driestar educatief vier weken volledig gesloten, van week 30 tot en met 33. Als je in die periode contact zoekt met Driestar educatief geldt het volgende:

    • PLG helpt bij vormgeven les

      Een professionele leergemeenschap (PLG) van docenten kan hen helpen om hun lessen meer expliciet vorm te geven vanuit christelijk perspectief, zo blijkt uit een pilotonderzoek van het onderzoekscentrum van Driestar educatief.

    • Studiemiddag jeugdliteratuur 25 september

      Op 20 maart zou de studiedag gehouden worden over het thema ‘Lezen is kiezen’. Door de coronacrisis moesten we de bijeenkomst annuleren.

    • Lesvoorbeelden vanuit christelijk perspectief

      Het kan een behoorlijke opgave zijn om een gewone vakles te geven vanuit een christelijk perspectief, zonder dat het gekunsteld wordt.

    • Taalpunt NL wordt Kapitaal

      De vo-methode Nederlands Taalpunt NL wordt volledig herzien en verdient daarom een nieuwe naam. Om tot een goede naam te komen, zetten we een prijsvraag uit onder alle leerlingen van de reformatorische vo-scholen. Dat leverde maar liefst 248 inzendingen op!