Jaarovergang en leerlijnen 4 juli 2019

Werk je met leerlijnen in ParnasSys en verlaten leerlingen de school of gaan ze over naar een groep waarin niet met leerlijnen wordt gewerkt (bijvoorbeeld na groep 2)? Het is goed om belangrijke informatie uit de leerlijnen voor deze leerlingen te borgen door ze op te slaan als pdf. We geven je daarbij een aantal handreikingen.

Overzichten uit ParnasSys

Wil je de gegevens uit de leerlijnen ook later nog eens in kunnen zien? Dan is het handig om overzichten in pdf op te vragen. In ParnasSys kun je deze meteen opslaan in de map van de leerling. Gaat het om leerlingen die de school verlaten? Vraag dan de overzichten op voor het einde van het schooljaar (31 juli), omdat de leerling daarna uitgeschreven is. (Deze bestanden kun je vervolgens meesturen met OSO).
 
De volgende twee overzichten kunnen van belang zijn:
  1. Leerlijnenprofiel leerling: vraag na het laatste evaluatiemoment het leerlijnenprofiel van de betreffende leerling op. Hiermee heb je een overzicht van het eindniveau van je leerling op de verschillende leerlijnen. Sla dit bestand op in de map van de leerling door het vinkje aan te zetten bij ‘opslaan in leerlingmap’.
  2. Streefplan leerling: vraag na het laatste evaluatiemoment het streefplan van de betreffende leerling op. Hiermee heb je een overzicht van welke doelen je leerlingen hebben behaald. Sla dit bestand op in de map van de leerling door het vinkje aan te zetten bij ‘opslaan in leerlingmap’.
leerlijnen-3.jpg

Dossiervorming (vooral voor vso)

Zeker voor vso-leerlingen die de school verlaten, is het van belang om de juiste gegevens te bewaren. Tot en met twee jaar na uitschrijving kan de leerling namelijk een beroep doen op nazorg. Ook wil je weten of de leerling op het niveau van uitstroom is gebleven. Je kunt daarvoor de volgende gegevens opslaan:
  1. Indien aanwezig én indien dit niet in een notitie is gemaakt: Transitieplan/ontwikkelingsperspectief: sla de laatste versie van het document op in de map van de leerling.
  2. Notitie ‘schoolverlating’: maak in het beheer van jullie ParnasSys-omgeving een notitiecategorie ‘schoolverlating’ aan. Beschrijf hierin onder andere de datum van uitschrijving, naar welke organisatie de leerling uitstroomt, naar wat voor type onderwijs/dagbesteding, en of dit wel of niet overeenkomt met de uitstroombestemming waar op school naartoe is gewerkt. Deze informatie is onder andere handig als later blijkt dat de leerling niet minimaal twee jaar op het niveau van uitstroom is gebleven.
  3. Notitie ‘nazorg contact’: in deze notitiecategorie beschrijf je tot welke datum nazorg geboden wordt (tot en met twee jaar na uitschrijving), of de leerling nog werkzaam is op de plaats van de uitstroombestemming en een verslag van het contact wat er is geweest met de huidige begeleider/werkgever van de leerling. Noteer vooral aandachtspunten die genoemd worden waar je in je onderwijs beter op zou kunnen voorbereiden.
Voor een voorbeeld van een format notitiecategorie ‘schoolverlating’ en ‘nazorg’ stuur je ons een e-mail.

Nazorg

Wil je de nazorg overzichtelijk vormgeven? Een optie is om in je ParnasSys-omgeving een groep ‘nazorg’ aan te maken waarin je de leerlingen plaatst die zijn uitgeschreven en aan wie je nazorg biedt. Je hebt de relevante informatie van al deze leerlingen heel gemakkelijk inzichtelijk en je verliest geen leerlingen uit het oog waar je nog verantwoordelijk voor bent.

Let op! Je kunt alleen een leerling in een groep plaatsen als die is ingeschreven. Na uitschrijving kun je de leerling als onbekostigd herinschrijven. Realiseer je wel heel goed dat de leerling dan wordt meegenomen bij leerlingentellingen. Bespreek intern of het voordeel opweegt tegen dit nadeel.

Neem voor verdere vragen even contact met ons op.

Meer nieuws

    • Maak kennis met Dirk Verweij

      Sinds 1 oktober is Dirk Verweij als nieuwe manager gestart bij Driestar onderwijsadvies, naast Marian Ruitenberg. In dit bericht stelt hij zich voor.

    • Hoge tevredenheid dyslexiebehandeling

      Driestar educatief heeft de uitslag van het cliënttevredenheidsonderzoek van Parantion binnen gekregen. Opnieuw zijn ouders zeer tevreden over onze diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie. Daar zijn we als organisatie dankbaar voor. We vroegen Elienne Kik, moeder van Thomas die recent zijn behandeling afrondde, om een reactie.

    • Onderzoek naar leermiddelen

      In cursusjaar 2018-2019 peilden we de behoeften omtrent leermiddelen onder docenten in het reformatorisch VO. De vragenlijst werd ingevuld door 236 respondenten. Uit hun antwoorden blijkt dat het overgrote deel van de docenten behoefte heeft aan een complete methode. Aan minder traditionele werkvormen is minder behoefte.

    • Driestar educatief op Kuysersconferentie

      Van 3 tot en met 5 oktober bezochten Bram de Muynck, Bram Kunz en Piet Murre de tweejaarlijkse Kuyersconferentie in Grand Rapids (VS). Bij deze conferentie komen leraren, opleiders en onderzoekers samen om onderzoek en inzichten met elkaar te delen. Het thema van dit jaar was ‘Shaping Christian Learning’.

    • Waarom Berta en Bernhard deelnamen aan de Zomerschool

      Allebei zijn ze werkzaam bij Driestar educatief, en allebei deden ze mee aan de Zomerschool voor christelijke young professionals. De Zomerschool wordt al jaren georganiseerd door Driestar hogeschool, Erdee Media Groep, VGS en RMU. Berta Keuken en Bernhard van der Knijff blikken terug. “Het heeft me aangezet tot dieper nadenken over dingen.”