In gesprek met jonge kinderen: welke vragen stel je? 10 februari 2015

We praten de hele dag met de jonge kinderen. We stellen vragen, we luisteren, we knikken . En wie praat er het meest …?

Tijdens kringgesprekken is het best lastig om kinderen te laten spreken en niet steeds zelf aan het woord te zijn. Het is vooral moeilijk om de kinderen op  niveau te laten praten. Vaak blijven gesprekken hangen in het hier en nu. Het is nog een hele kunst om verder te komen. Daarom is het nuttig om na te denken over je vraagstelling. Jouw vraag is bepalend voor het antwoord van het jonge kind. Wil je het kind laten nadenken? Stel dan eens een andere vraag dan: “Wat is dit?” Vraag ook eens: “Wat zou er gebeuren als …?”

Een voorbeeld uit de praktijk

Zoals in de groep van juf Annemarie. De peuters spelen met de juf in de huishoek. Annemarie zit aan tafel te wachten op het eten. Ondertussen wordt er een “baby” uit bed gehaald. Een peuter wil de pop omkleden en geeft de pop aan de juf. De bedoeling is duidelijk … Annemarie pakt de pop echter niet aan en vraagt wat er is. De peuter legt het uit en verwacht nog steeds dat de juf de pyjama wel zal uittrekken. Annemarie zegt echter: “Wat nu?” De peuter wordt gestimuleerd om na te denken, legt de baby op tafel en probeert de pyjama uit te trekken. Annemarie prijst het kind. 

Vier niveaus van vragen stellen

Bij de denkstimulerende gespreksmethodiek onderscheidt men vier niveaus van vragen stellen. Het gaat van concreet naar abstract.
  1. Het benoemen en begrijpen. Je vraagt dan of het kind iets wil aanwijzen of er nog zo een wil pakken.
  2. Beschrijven en analyseren. Vragen die hierbij horen zijn: “Wat gebeurt er?” “Wat kun je ermee doen?”
  3. Ordenen. Hierbij stel je vragen als: “Wat gebeurt er eerst?” “Hoe maak je …?” Deze vragen ondersteunen kinderen bij het grip krijgen op de wereld om hen heen.
  4. Redeneren. Dit is het moeilijkste niveau. Je laat je kinderen nadenken over vragen als: “Hoe komt het dat …?” en ”Leg eens uit waarom?”

Training 

 Tijdens de training over taalstimulering wordt deze methodiek uitgebreid besproken en geoefend. Aangeraden wordt om bij de voorbereiding van een gesprek in de grote of kleine kring de vragen op de vier genoemde niveaus op te schrijven, zodat je je meer bewust gaat worden van deze denkstimulerende gesprekmethodiek en je je deze eigen gaat maken. Je zult zien: zo wordt een gesprek nóg leuker! Je zult verrast zijn over de vindingrijkheid en kennis van het jonge kind.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.