Impuls voor het rekenonderwijs op het ZML 17 juni 2014

Wil je een grote kwaliteitsimpuls geven aan het rekenonderwijs op je school? Dit kan! In een meerjarig traject begeleidt een adviseur van Driestar onderwijsadvies het team hierbij. Daarbij worden de leerlijnen en materialen van Rekenboog.zml ingezet.

Vaardigheden

Het is een uitdaging voor een leerkracht om het rekenonderwijs goed vorm te geven. Zeker op het ZML, waar iedere leerling een eigen aanpak nodig heeft en waar zelden methodegericht gewerkt wordt. Rekenonderwijs omvat namelijk veel facetten. Denk hierbij aan het geven van een goede instructie, gebruik van passend lesmateriaal, iedereen bij de les houden, plannen van doelen, omgaan met niveauverschillen, stimuleren van niveauverhoging en nog veel meer. In een begeleidingstraject krijg je advies en leer je vaardigheden om het rekenonderwijs goed vorm te geven.

Inhoud

Het eerste jaar van dit traject bestaat uit minimaal drie cursusbijeenkomsten. Tijdens de bijeenkomsten staan verschillende onderwerpen centraal. Denk aan kenmerken van het leren rekenen op het ZML, een visie op goed rekenonderwijs, het inzetten van ZML-leerlijnen, de materialen van Rekenboog.zml, omgaan met verschillen, citotoetsen voor het ZML en dergelijke. Naast inhoudelijke onderwerpen wisselt het team praktijkervaringen uit. Aan het einde van elke bijeenkomst worden er telkens concrete plannen en afspraken gemaakt om het besprokene uit te gaan voeren in de praktijk.

Coaching

Dit traject kan uitgebreid worden met coaching in de praktijk. De adviseur bezoekt de leerkrachten tijdens een rekenles en bespreekt vervolgens de les met de leerkracht. Hierbij zal de adviseur praktische adviezen geven over waarmee de leerkracht weer aan de slag kan.

Meer informatie?

Meer informatie over dit traject lees je op onze website. Voor vragen kun je contact opnemen met J.J.G. (Jeroen) van Rumpt, 06 52 58 11 70. Wil je dit begeleidingstraject op je school, dan kun je hem mailen of bellen om afspraken te maken.

Meer nieuws