Leerlingen rekenen allemaal op verschillende manieren. Voor jou als leerkracht of ib'er wil je daarom graag weten welke manier de leerling gebruikt en hoe hij deze gebruikt. Op basis hiervan kun je jouw lesstof aanpassen. Maar hoe krijg je inzicht in de manieren waarop jouw leerlingen hun sommen uitrekenen?
Eerder is een bijdrage over br-uisen (berekeningen uitschrijven) gepubliceerd op de website. Deze beschrijving is vooral gericht op de individuele zwakke rekenaar. In deze bijdrage gaan we hier dieper op in.
Wat is het probleem?
Uit onderzoek van Fagginger Auer blijkt dat één-derde van de leerlingen geen berekening bij het antwoord noteert. De leerlingen die dat wel doen, hebben het antwoord vaker goed. Of de gebruikte manier nu realistisch of traditioneel is, maakt weinig verschil voor het aantal fouten.
Vooral jongens en zwakke rekenaars kiezen voor uit het hoofd berekenen. Jongens lossen de sommen daardoor sneller op. Tenzij ze zwakke rekenaars zijn, want die maken juist meer fouten door uit het hoofd te rekenen.
Meer punten voor de berekening
Veel leerlingen noteren alleen het antwoord en dat controleer je als leerkracht. Maar alleen het antwoord checken, levert weinig tot geen informatie op over wat de leerling begrepen of geleerd heeft. Dan ga je voorbij aan het denk- en leerproces van de leerling. Op sommige scholen worden daarom zelfs meer punten gegeven voor de berekening dan voor de uitkomst.
Gerichte rekenhulp verlenen
Door berekeningen uit te laten schrijven, doen leerlingen succeservaringen op. Maar je kunt vooral als leerkracht meten op welk niveau ze zitten en waar ze verder kunnen. Door de leerlingen al vroeg te leren dat ze bij rekenopdrachten zachtjes-hardop mogen denken en dat ze ook opschrijven wat ze doen, stelt dat je in staat om gerichte hulp te verlenen. Er zijn basisscholen die de linker bladzijde van een werkschrift als
nadenk-blad gebruiken. Voor de gemiddelde en sterke rekenaar kan het voldoende zijn om dit bij één rijtje van de opgaven te laten doen, of bij enkele sommen.
Het nakijkwerk en nog meer
Als leerlingen hun werkwijze verwoorden en/of noteren, zien ze bij de feedback vaak zelf dat en waar ze een fout hebben gemaakt. Feedback is belangrijk want door het gesprek met de leerlingen aan te gaan, kom je achter hun werkwijze. Dat kun je niet in elke les doen met alle leerlingen, maar je kunt starten met korte gesprekjes met enkele leerlingen. Dat bespaart je bovendien ook nakijkwerk.
Daarnaast het helpt deze werkwijze jou als ib-er om de volgende les beter af te stemmen op wat de leerlingen nodig hebben. Voor de ene leerling kan een verkorting van aanpak gewenst zijn en voor een andere juist weer niet. Je kunt daarbij ook beter differentiëren in de aard en het aantal opgaven dat je leerlingen geeft.
Het is al eerdere genoemd, maar vanwege het belang zeggen we het nog eens: deze manier van werken bevordert het succesgevoel bij leerlingen. Ze merken dat je oprecht belangstelling en tijd voor hen hebt. De moeite waard om het te proberen!
Meer informatie
Wil je meer weten over deze aanpak of weten wat Driestar onderwijsadvies voor jou kan betekenen? Neem contact op met
Jeroen van Rumpt en
Wilma Veldhoen of lees meer informatie op onze pagina.