Hoe mediawijsheid in het onderwijs weer leuk wordt 24 november 2017

Op 25 april 2018 is het zover: tijdens het Mediawijsheid-symposium presenteert Driestar onderwijsadvies de eerste lessenseries Mediawijsheid!

In de afgelopen Week van de Mediawijsheid (lees ook onze eerdere blogs), kreeg de special Digi-wijs van Donald Duck opnieuw voor elkaar wat veel leerkrachten en ouders niet lukt: kinderen stimuleren zelf enthousiast aan de te slag gaan met mediawijsheid.
 
Het is positief dat ook scholen nu al veel werken aan mediawijsheid en zoeken naar aanknopingspunten om bijvoorbeeld ouders toe te rusten. Met een nieuwe leerlijn wil Driestar onderwijsadvies een nieuwe standaard neerzetten voor Mediawijsheid.

Positieve insteek

In de leerlijn werken we vanuit de christelijke identiteit op een positieve manier aan waarden die bepalend zijn voor de manier waarop een leerling nieuwe media gebruikt. Momenteel wordt er volop geschreven aan de thematische lessenseries.
 
Een aantal enthousiaste buddy-scholen proberen de eerste lessen uit in de praktijk. Relevante thema’s als games, films, intimiteit en nieuwe media, reclame en beïnvloeding, net-etiquette en cyberpesten worden vanuit de praktijk behandeld op het niveau van de leerling in onder-, midden- en bovenbouw van het primair onderwijs en voor de eerste twee klassen van het voortgezet onderwijs.

Verinnerlijking van waarden

Bij elke les wordt aan verinnerlijking van waarden gewerkt via ‘wat moet ik hiervan weten?’, ‘wat denk en voel ik?’, ‘wat laat ik in de praktijk zien en welke voorbeelden helpen mij?’, ‘hoe leer ik van wat ik doe en meemaak?’ en: ‘wat leert de Bijbel ons?’
 
Met de nieuwe leerlijn en de daaraan gekoppelde toerusting voor leraren en scholen wil Driestar onderwijsadvies mediawijsheid een compleet aanbod bieden en op een constructieve manier mediawijsheid vergroten. Mediawijsheid moet van z’n bezorgde imago af.

Toerustingsmateriaal voor leraren

Iedereen die werkt aan vorming van kinderen en jongeren weet dat goed materiaal fijn is, maar dat het vooral aankomt op wat hiermee in en rond de klas gebeurt. Daarom richt Driestar onderwijsadvies zich in de ontwikkeling van de leerlijn ook nadrukkelijk op leraren. Niet alleen schrijven zij aan de lessen mee en testen ze deze in de praktijk, voor hen ontwikkelen we ook toerustingsmateriaal.

Integraal onderdeel in vormingsprogramma

Een school is pas echt duurzaam bezig als mediawijsheid geen geïsoleerd thema is, maar een integraal onderdeel is binnen het vormingsprogramma. Naast de lesmethode voor in de klas, kan dat door een eigen Mediawijsheidscoach in de school aan te stellen en de leraren en ouders toe te rusten. Pas dan kun je als school, samen met ouders en de kerk écht vanuit de basis werken aan mediawijsheid.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.