Hoe geven scholen sociale veiligheid vorm? 7 september 2017

Een nieuw schooljaar is gestart. Als leerkracht denk je bewust na over de activiteiten die je op deze eerste dag uitvoert. Je weet dat dit moment bepalend is voor de toon die gezet wordt. Het is bekend dat op die eerste dag de groepsvorming al van start gaat. Groepsvorming heeft alles te maken met (sociale) veiligheid.

Regelmatig stellen scholen vragen over wat nu de beste manier is om de (sociale) veiligheid vorm te geven. Het is een veelomvattend thema. In de achterliggende jaren heeft de leerkring Pesten van Samen in ontwikkeling een concreet product ontwikkeld om scholen hierin tegemoet te komen.

Onderzoek

Door middel van gesprekken met leerkrachten, intern begeleiders en directeuren is in kaart gebracht hoe scholen omgaan met het vormgeven van (sociale) veiligheid in de groep. Daarnaast is ook gesproken over de behoeften die er met betrekking tot dit thema nog liggen.

Sleutelrol voor de leerkracht

Duidelijk werd  dat alle personen met wie gesproken is de sleutelrol bij de leerkracht ziet liggen. De competentie is bepalend voor de aanpak van pesten. Daarnaast is ook de attitude van de leerkracht belangrijk. Een leerkracht moet ervan overtuigd zijn dat pesten aangepakt moet worden. De leerkracht ziet daarbij voor de groep een rol weggelegd. Een groep moet zich verantwoordelijk voelen voor de manier waarop met elkaar wordt omgegaan.

Om dit te stimuleren voert een kwart van de ondervraagde leerkrachten groepsvormende activiteiten uit bij de start van een nieuw schooljaar en na vakanties. Er zijn ook scholen die een SOVA-methode doelbewust inzetten om sociale veiligheid te bevorderen. Een goede en open communicatie met ouders is eveneens een element wat niet kan ontbreken als het gaat om (sociale) veiligheid.

Gezegd kan worden dat de gesprekken veel waardevolle informatie hebben opgeleverd. Het onderzoek kan in zijn totaliteit hier gelezen worden.

Kalender Sociale Veiligheid

Naar aanleiding van het hierboven beschreven onderzoek is een kalender ontworpen. De kalender  vormt een gebruiksvriendelijk handvat om als school concreet vorm te geven aan sociale veiligheid.

Alle activiteiten die een school belangrijk vindt, worden weergegeven in een overzicht. Wil je als school zelf aan de slag met sociale veiligheid? Maak een handig activiteitenoverzicht op maat met de Kalender Sociale Veiligheid.
 
 

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.