Het zal je maar gebeuren 2 december 2019

Je bent lekker aan het werk met de kinderen op je groep. Opeens gaat de deur open en staat in de inspecteur van de GGD binnen. Misschien schrik je ervan en probeer zoveel mogelijk jezelf te zijn en alle vragen netjes te beantwoorden. Aan het einde van het bezoek krijg je een compliment over de manier waarop je je werk doet. Dat doet goed!

De volgende dag komt er echter een telefoontje binnen bij je manager. De inspecteur heeft na afloop al jouw documenten bekeken en kwam tot de conclusie dat de opleiding die jij hebt gevolgd niet (meer) aan de eisen voldoet. Het gevolg? Jouw werkzaamheden moeten direct beëindigd worden. Een schrale troost: je mag nog wel als pedagogisch medewerker in de BSO blijven werken. Het is dezelfde functie, namelijk pedagogisch medewerker, alleen een andere doelgroep (4-12 jaar), omdat daar andere regels gelden.

En nu?

Dit is uiteraard een heel naar voorbeeld. Om situaties als deze te voorkomen is het belangrijk dat vóór je aan een opleiding begint, duidelijk is of je opleiding voldoet aan de eisen van de GGD. De lijst met geschikte diploma’s is door de jaren heen namelijk flink gewijzigd (op 1 juli 2018 voor het laatst).
 
Om te weten of jouw diploma toereikend is, is het belangrijk de datum in de gaten te houden dat je in dienst kwam. Dan weet je welke diploma-eisen toen golden, met de daarbij behorende overgangsregelingen/bepalingen.
 
Wil je graag (weer) aan de slag als pedagogisch medewerker of peuterspeelzaalleidster en twijfel je of jouw diploma je daarvoor kwalificeert? Of wil je weten of je voldoet aan de taaleis 3F? Vul hier dan de naam in van je diploma en je weet het meteen.
 
Ik hoop dat je bij een (volgend) bezoek van de inspecteur (weer) een compliment krijgt, maar dit keer zonder negatief advies achteraf, omdat je een goede, kindgerichte opleiding op het juiste niveau hebt gevolgd en het op een fijne en professionele manier in de praktijk brengt.

Meer informatie

Wil je meer weten over de  huidige kwaliteitseisen of wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact op met onderwijsadviseur Karen Dekker.  

Meer nieuws

    • Hoe verloopt de overdracht van dyslexiebehandeling naar de klas?

      Kinderen met dyslexie hebben baat bij dyslexiezorg door een erkende behandelaar. Terug in de klas kunnen ze het geleerde in praktijk brengen bij het lezen en spelling. Maar lukt dat ook? En zijn leerkrachten in staat de methodiek van de behandeling toe te passen in hun lessen?

    • Wat doe je als de methode Taal actief van te hoog niveau is voor sommige leerlingen?

      Remco zit in groep 7 en heeft niet zo’n taalknobbel. Hij zal straks een mooi beroep krijgen waarbij hij met zijn handen zal gaan werken. De inschatting is dat hij zal instromen in vmbo-basis. De leerstof van Taal actief is voor Remco regelmatig een te stevige kluif. Maar wat kan je als leerkracht op een verantwoorde manier schrappen? En mag je Remco ook minder taalleerstof aanbieden?

    • Een nieuwe Bijbeltoets voor het primair onderwijs, maar waarom?

      Er is een Bijbeltoets ontwikkeld voor het primair onderwijs. Wat houdt die toets in, wordt er niet al teveel getoetst in het onderwijs, en wat kunnen scholen met de uitkomst? Lees de antwoorden op deze vragen in het interview met Chiel Noort, schoolleider en ontwikkelaar van de Bijbeltoets.

    • De methode Wonderlijk gemaakt onder de loep

      ‘Wonderlijk gemaakt’ is een methode seksuele vorming voor het christelijk en reformatorisch basisonderwijs. In de afgelopen maanden heeft het onderzoekscentrum van Driestar educatief onderzoek naar deze methode gedaan.

    • Workshop: schurend contact tussen school en ouders

      School en ouders willen het liefst goed samenwerken in het belang van leerlingen. Of je nou schoolleider bent, docent of ouder, het is nooit fijn als er ruzie is. Toch schuurt het soms en ontstaan er conflicten. Hoe ga je daarmee om? Dat leer je in deze workshop.