'Herbergzaamheid bieden, wat is dát belangrijk!' 28 april 2022

Wat moet je doen als je een leerling met hechtingsproblematiek in je klas hebt? Hoe ga je om met leerlingen die te maken hebben gehad met traumatische ervaringen? Linda Paans volgde cursus Hechting en trauma. 'De wens leeft dat deze kinderen, ondanks hun moeilijke situatie, toch tot leren en ontwikkelen komen.'

Tijdens de cursus ‘Hechting en trauma’ vind je antwoorden op de gestelde vragen. Verschillende schoolteams en groepen cursisten hebben deze scholing inmiddels met enthousiasme gevolgd. De thematiek komt dichtbij en je gaat als cursist met praktische tools in handen weer terug naar school.

Oog voor ingewikkelde problematiek

Een van de cursisten is Linda Paans, zij volgde afgelopen jaar de de cursus. Haar ervaring: 'Tijdens de cursus zie je vanzelf in gedachten al een of meerdere kinderen voor je uit je eigen groep. Er wordt ook ruimte gegeven om je zorgen over deze kinderen te delen met de cursusleider en de andere cursisten. Door zo'n casus uit je eigen dagelijkse praktijk in te brengen, wordt je betrokkenheid vergroot en kun je meteen in praktijk brengen wat je leert.

Ik merk dat degenen die voor deze cursus gekozen hebben, het van belang vinden dat er oog is voor de ingewikkelde problematiek waar sommige kinderen mee te maken hebben. De wens leeft dat deze kinderen, ondanks hun moeilijke situatie, toch tot leren en ontwikkelen komen. Herbergzaamheid bieden, wat is dát belangrijk!'

Cursus Hechting en trauma

Wil jij of jullie school aan de slag rondom Hechting en trauma? Klik hier voor meer informatie over deze cursus en meld je aan. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Joppa Nijsse (cursusleider).

Meer nieuws

    • Post-hbo Hoogbegaafdheid & differentiatie nu ook voor het voortgezet onderwijs

      Al enkele jaren biedt Driestar hogeschool de post-hbo-opleiding Hoogbegaafdheid & differentiatie aan voor het basisonderwijs. Na de zomervakantie starten we met een opleiding die zo ingericht is ingericht dat ook docenten, begeleiders of managementleden vanuit het voortgezet onderwijs deze opleiding kunnen volgen.

    • 'Meer aandacht voor interne religieuze diversiteit in orthodox-christelijk onderwijs is waardevol'

      Hanna de Jong-Markus, docent en onderzoeker bij Driestar educatief, promoveerde deze maandag op de vraag hoe leraren op orthodox-christelijke basisscholen aankijken tegen de eigenheid van hun school in relatie tot de levensbeschouwelijke diversiteit in de samenleving. "Leerkracht wil dat kind verder denkt dan ”goed of fout”.

    • Mediawijsheid in het SBO en (V)SO

      Hoe maak je een eigen nickname? Wat zegt jouw ja/nee-gevoel bij films met geweld? Hoe reageer je als je bloot ziet langskomen op internet? De methode Stapp voor mediawijsheid in de klas is doorontwikkeld voor speciale doelgroepen. Voor leerlingen in het SBO en (V)SO wachten mooie lessen met een praktische toespitsing.

    • Prins Maurits Scholengemeenschap wint Mediawijsheidschallenge 2022

      Welke klas mag zich de meest mediawijze klas van 2022 noemen? Deze vraag stond centraal op de finaledag van de mediawijsheidschallenge, op dinsdag 21 juni in Apeldoorn.

    • Symposium Kind en geloof 2022

      Evangeliestek organiseert het symposium ‘Als ze maar gelukkig zijn?!’ – Hoopvol opvoeden in een seculiere samenleving. Voor alle ouders, ambtsdragers, leidinggevenden en leerkrachten die betrokken zijn op kinderen. Ben jij er 30 september ook bij?