'Herbergzaamheid bieden, wat is dát belangrijk!' 28 april 2022

Wat moet je doen als je een leerling met hechtingsproblematiek in je klas hebt? Hoe ga je om met leerlingen die te maken hebben gehad met traumatische ervaringen? Linda Paans volgde cursus Hechting en trauma. 'De wens leeft dat deze kinderen, ondanks hun moeilijke situatie, toch tot leren en ontwikkelen komen.'

Tijdens de cursus ‘Hechting en trauma’ vind je antwoorden op de gestelde vragen. Verschillende schoolteams en groepen cursisten hebben deze scholing inmiddels met enthousiasme gevolgd. De thematiek komt dichtbij en je gaat als cursist met praktische tools in handen weer terug naar school.

Oog voor ingewikkelde problematiek

Een van de cursisten is Linda Paans, zij volgde afgelopen jaar de de cursus. Haar ervaring: 'Tijdens de cursus zie je vanzelf in gedachten al een of meerdere kinderen voor je uit je eigen groep. Er wordt ook ruimte gegeven om je zorgen over deze kinderen te delen met de cursusleider en de andere cursisten. Door zo'n casus uit je eigen dagelijkse praktijk in te brengen, wordt je betrokkenheid vergroot en kun je meteen in praktijk brengen wat je leert.

Ik merk dat degenen die voor deze cursus gekozen hebben, het van belang vinden dat er oog is voor de ingewikkelde problematiek waar sommige kinderen mee te maken hebben. De wens leeft dat deze kinderen, ondanks hun moeilijke situatie, toch tot leren en ontwikkelen komen. Herbergzaamheid bieden, wat is dát belangrijk!'

Cursus Hechting en trauma

Wil jij of jullie school aan de slag rondom Hechting en trauma? Klik hier voor meer informatie over deze cursus en meld je aan. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Joppa Nijsse (cursusleider).

Meer nieuws

    • Nascholing: is dat niet te veel gevraagd?

      Er komt veel op leerkrachten af: voorbereiden, vergaderen, lesgeven, contact met ouders, administratie. Waarom zou je daar ook nog nascholing aan willen toevoegen? Arnoud Plaisier, schoolleider bij de Stadhouder Willem III-school in Hendrik-Ido-Ambacht, weet het wel: “Van extra toerusting wordt een leerkracht scherper. Mensen die nieuwe dingen leren, zijn enthousiaster en dat werkt aanstekelijk binnen de school.”

    • Vianencongres 2022

      Op vrijdag 10 juni 2022 is er weer het Vianencongres. Deze dag zal in het teken staan van de samenhang en de verbondenheid met elkaar in de huidige samenleving. Het thema is ‘Sámen leven – Hoe één zijn we?’ met als ondertitel: ‘In een geïndividualiseerde samenleving kan het recht van de gemeenschap onder druk komen te staan. Wat bindt ons samen?’

    • De leerlijn burgerschap is er – en nu?

      De nieuwe leerlijn burgerschap is er. Een mooi instrument dat scholen helpt bij het vormgeven van de wettelijke opdracht tot doelgericht en samenhangend burgerschapsonderwijs. Hoe nu verder? Hoe ga je ermee aan de slag? Henk Vermeulen blogt over de meest vruchtbare route.

    • Word jij specialist jonge kind?

      Ben jij enthousiast over het werken met kleuters? Wil je hen graag stimuleren in hun ontwikkeling op een echte ‘kleutermanier’, dus al spelend? Wil je daarnaast leren met welk uitdagend en betekenisvol onderwijs het jonge brein zich ontwikkelt en hoe je je collega’s hierover enthousiasmeert? Dan is onze post-hbo-opleiding jonge kind echt iets voor jou!

    • Rens Rottier stopt eind 2022 als bestuurder van Driestar educatief

      Rens Rottier heeft besloten eind 2022 terug te treden als voorzitter van het college van bestuur van Driestar educatief. Daarmee komt een einde aan bijna 25 jaar bestuurlijke verantwoordelijkheid voor Driestar educatief en haar voorgangers. Rottier wil zijn kennis en ervaring nog enkele jaren ten dienste stellen van het christelijk onderwijs.