Help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas! 1 juli 2019

Naomi is afgelopen jaar afgestudeerd aan de pabo en gaat per augustus starten als leerkracht van groep 5. In de vakantie heeft ze de leerlingenlijst doorgenomen en ziet bij bijzonderheden achter Fiene ‘dyslectisch’ staan. Naomi schiet in de stress en denkt: hoe ga ik deze leerling met dyslexie het komende schooljaar goed kunnen ondersteunen?

Job staat inmiddels vijf jaar voor de klas, maar heeft de volgende situatie nog nooit meegemaakt. Bij het eerste kennismakingsgesprek met de ouders van Pepijn kreeg hij gelijk de volle laag. Of Job niet weet dat Pepijn ernstige, enkelvoudige dyslexie heeft en daarom hulpmiddelen mag gebruiken. Pepijn was huilend thuis gekomen en had gezegd dat hij alle teksten zelf moest lezen en krijgt nu al buikpijn als hij aan de komende Cito-toetsen denkt. De ouders van Pepijn vragen zich af of Job wel kennis heeft van de hulpmiddelen die kinderen met dyslexie mogen gebruiken.
 
“Help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas!” zeg je wellicht niet tegen je collega’s, maar kun je wel denken. In Nederland is 3 tot 5 procent van de leerlingen dyslectisch. De kans dat je 1 of meerdere leerlingen met dyslexie in de klas hebt, is dus erg groot. Maar hoe kun je een kind met dyslexie het beste ondersteunen en wat is officieel toegestaan? Kom, om daar meer over te weten te komen, naar de cursus 'Hulp in de klas bij dyslexie'.
 
De cursus is speciaal ontwikkeld voor leerkrachten, onderwijsassistenten en intern begeleiders die meer willen weten over het omgaan met kinderen met dyslexie in de klas. Deze avond zal in het teken staan van de compenserende en dispenserende interventies die ingezet mogen worden bij kinderen met dyslexie. Aan bod komt onder andere:

  • Dyslexiekaart: overzicht van compenseren en dispenserende hulpmiddelen
  • Wat mag wel / niet bij Cito-toetsen en met name Cito Begrijpend Lezen?
  • Hoe kun je in de klas met meer niveaus werken?
  • Welke ICT-hulpmiddelen zijn er voor kinderen met dyslexie?
Verder is er in de cursus veel ruimte om vragen te stellen en gaan we met een eigen casus aan de slag. Aan het einde van de avond heb je genoeg handvatten om de kinderen met dyslexie in je klas te begeleiden, zodat je niet meer hoeft te denken: help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas!
 
De cursusavond is (bij genoeg aanmeldingen) op maandagavond 16 september in Gouda. Ben je benieuwd geworden? Geef je hier op voor de cursusavond.

Meer nieuws

    • Prijsvraag Taalpunt NL

      Leerlingen die met Taalpunt NL werken, opgelet! Dit jaar maken we een nieuwe, christelijke methode Nederlands (de opvolger van Taalpunt NL). We zoeken een naam voor de nieuwe methode. En daar hebben we jou voor nodig! Verzin jij de beste naam en win jij daarmee €25,-?

    • Extra afleveringen Driestarjournaal

      De veelbekeken reeks van Bijbelvertellingen in het Driestarjournaal stopt met Pinksteren. Volgende week zijn er nog een aantal extra afleveringen in samenwerking met Woord en Daad.

    • Aanpassing criteria voor vergoede dyslexiezorg

      Nu de leerlingen de helft van de tijd naar school gaan, betekent dit niet dat de ‘normale’ situatie van voor de sluiting van de scholen door de corona-maatregelen weer terug is. Als we de huidige criteria voor vergoede dyslexiezorg blijven hanteren, kan een leerling zeer waarschijnlijk niet aangemeld worden omdat het criterium ‘ernst’ niet voldoende kan worden onderbouwd. In dit bericht lees je hier meer over én een voorstel van Driestar educatief.

    • Verder met Engels: cursussen voor beginners en gevorderden

      Wil jij graag beter worden in Engels? Welk niveau je ook hebt, we hebben een cursus die aansluit bij jouw behoeften. Onze cursussen worden gegeven in Gouda en Amersfoort. Welke cursus past bij jou?

    • Ouderbetrokkenheid bij de dyslexiebehandeling

      Het onderzoekscentrum van Driestar educatief heeft onderzoek gedaan naar de meerwaarde van de begeleiding die dyslexiebehandelaren gaven aan ouders. De begeleiding vond plaats aan de hand van een kijkwijzer met aandachtspunten die in de literatuur als belangrijke elementen van de interactie tussen ouder en kind worden genoemd.