Help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas! 1 juli 2019

Naomi is afgelopen jaar afgestudeerd aan de pabo en gaat per augustus starten als leerkracht van groep 5. In de vakantie heeft ze de leerlingenlijst doorgenomen en ziet bij bijzonderheden achter Fiene ‘dyslectisch’ staan. Naomi schiet in de stress en denkt: hoe ga ik deze leerling met dyslexie het komende schooljaar goed kunnen ondersteunen?

Job staat inmiddels vijf jaar voor de klas, maar heeft de volgende situatie nog nooit meegemaakt. Bij het eerste kennismakingsgesprek met de ouders van Pepijn kreeg hij gelijk de volle laag. Of Job niet weet dat Pepijn ernstige, enkelvoudige dyslexie heeft en daarom hulpmiddelen mag gebruiken. Pepijn was huilend thuis gekomen en had gezegd dat hij alle teksten zelf moest lezen en krijgt nu al buikpijn als hij aan de komende Cito-toetsen denkt. De ouders van Pepijn vragen zich af of Job wel kennis heeft van de hulpmiddelen die kinderen met dyslexie mogen gebruiken.
 
“Help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas!” zeg je wellicht niet tegen je collega’s, maar kun je wel denken. In Nederland is 3 tot 5 procent van de leerlingen dyslectisch. De kans dat je 1 of meerdere leerlingen met dyslexie in de klas hebt, is dus erg groot. Maar hoe kun je een kind met dyslexie het beste ondersteunen en wat is officieel toegestaan? Kom, om daar meer over te weten te komen, naar de cursus 'Hulp in de klas bij dyslexie'.
 
De cursus is speciaal ontwikkeld voor leerkrachten, onderwijsassistenten en intern begeleiders die meer willen weten over het omgaan met kinderen met dyslexie in de klas. Deze avond zal in het teken staan van de compenserende en dispenserende interventies die ingezet mogen worden bij kinderen met dyslexie. Aan bod komt onder andere:

  • Dyslexiekaart: overzicht van compenseren en dispenserende hulpmiddelen
  • Wat mag wel / niet bij Cito-toetsen en met name Cito Begrijpend Lezen?
  • Hoe kun je in de klas met meer niveaus werken?
  • Welke ICT-hulpmiddelen zijn er voor kinderen met dyslexie?
Verder is er in de cursus veel ruimte om vragen te stellen en gaan we met een eigen casus aan de slag. Aan het einde van de avond heb je genoeg handvatten om de kinderen met dyslexie in je klas te begeleiden, zodat je niet meer hoeft te denken: help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas!
 
De cursusavond is (bij genoeg aanmeldingen) op maandagavond 16 september in Gouda. Ben je benieuwd geworden? Geef je hier op voor de cursusavond.

Meer nieuws

    • Bereikbaarheid tijdens de zomervakantie

      Tijdens de zomervakantie is Driestar educatief vier weken volledig gesloten, van week 30 tot en met 33. Als je in die periode contact zoekt met Driestar educatief geldt het volgende:

    • PLG helpt bij vormgeven les

      Een professionele leergemeenschap (PLG) van docenten kan hen helpen om hun lessen meer expliciet vorm te geven vanuit christelijk perspectief, zo blijkt uit een pilotonderzoek van het onderzoekscentrum van Driestar educatief.

    • Studiemiddag jeugdliteratuur 25 september

      Op 20 maart zou de studiedag gehouden worden over het thema ‘Lezen is kiezen’. Door de coronacrisis moesten we de bijeenkomst annuleren.

    • Lesvoorbeelden vanuit christelijk perspectief

      Het kan een behoorlijke opgave zijn om een gewone vakles te geven vanuit een christelijk perspectief, zonder dat het gekunsteld wordt.

    • Taalpunt NL wordt Kapitaal

      De vo-methode Nederlands Taalpunt NL wordt volledig herzien en verdient daarom een nieuwe naam. Om tot een goede naam te komen, zetten we een prijsvraag uit onder alle leerlingen van de reformatorische vo-scholen. Dat leverde maar liefst 248 inzendingen op!