Help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas! 1 juli 2019

Naomi is afgelopen jaar afgestudeerd aan de pabo en gaat per augustus starten als leerkracht van groep 5. In de vakantie heeft ze de leerlingenlijst doorgenomen en ziet bij bijzonderheden achter Fiene ‘dyslectisch’ staan. Naomi schiet in de stress en denkt: hoe ga ik deze leerling met dyslexie het komende schooljaar goed kunnen ondersteunen?

Job staat inmiddels vijf jaar voor de klas, maar heeft de volgende situatie nog nooit meegemaakt. Bij het eerste kennismakingsgesprek met de ouders van Pepijn kreeg hij gelijk de volle laag. Of Job niet weet dat Pepijn ernstige, enkelvoudige dyslexie heeft en daarom hulpmiddelen mag gebruiken. Pepijn was huilend thuis gekomen en had gezegd dat hij alle teksten zelf moest lezen en krijgt nu al buikpijn als hij aan de komende Cito-toetsen denkt. De ouders van Pepijn vragen zich af of Job wel kennis heeft van de hulpmiddelen die kinderen met dyslexie mogen gebruiken.
 
“Help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas!” zeg je wellicht niet tegen je collega’s, maar kun je wel denken. In Nederland is 3 tot 5 procent van de leerlingen dyslectisch. De kans dat je 1 of meerdere leerlingen met dyslexie in de klas hebt, is dus erg groot. Maar hoe kun je een kind met dyslexie het beste ondersteunen en wat is officieel toegestaan? Kom, om daar meer over te weten te komen, naar de cursus 'Hulp in de klas bij dyslexie'.
 
De cursus is speciaal ontwikkeld voor leerkrachten, onderwijsassistenten en intern begeleiders die meer willen weten over het omgaan met kinderen met dyslexie in de klas. Deze avond zal in het teken staan van de compenserende en dispenserende interventies die ingezet mogen worden bij kinderen met dyslexie. Aan bod komt onder andere:

  • Dyslexiekaart: overzicht van compenseren en dispenserende hulpmiddelen
  • Wat mag wel / niet bij Cito-toetsen en met name Cito Begrijpend Lezen?
  • Hoe kun je in de klas met meer niveaus werken?
  • Welke ICT-hulpmiddelen zijn er voor kinderen met dyslexie?
Verder is er in de cursus veel ruimte om vragen te stellen en gaan we met een eigen casus aan de slag. Aan het einde van de avond heb je genoeg handvatten om de kinderen met dyslexie in je klas te begeleiden, zodat je niet meer hoeft te denken: help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas!
 
De cursusavond is (bij genoeg aanmeldingen) op maandagavond 16 september in Gouda. Ben je benieuwd geworden? Geef je hier op voor de cursusavond.

Meer nieuws

    • Zomersluiting Driestar educatief

      Tussen 22 juli en 16 augustus vieren wij zomervakantie en zijn onze locaties gesloten. Vanaf 19 augustus zijn we weer open en bereikbaar.

    • Benoeming Dirk Verweij manager onderwijsadvies

      Het college van bestuur en de raad van toezicht van Driestar educatief benoemt per 1 oktober 2019 de heer D.C. (Dirk) Verweij als manager onderwijsadvies. We zijn blij en dankbaar dat we een nieuwe manager hebben gevonden in de vacature die ontstaat door het vertrek van Gerben Heldoorn.

    • Traject Groepsleerkracht onderbouw start november 2019

      De start van het traject Groepsleerkracht onderbouw vmbo-basis/kader is verzet van september naar november 2019. Heb jij een pabodiploma en geef je les aan onderbouw vmbo-basis/kader of ben je van plan om in deze sector te gaan werken? Meld je dan nog aan voor 10 oktober 2019!

    • De eenjarige post-hbo-ib-opleiding start weer in september!

      Ben jij ib'er en zou je eigenlijk wel meer willen groeien in je rol? Denk er deze zomervakantie dan eens goed over na of onze eenjarige post-hbo-opleiding voor ib'ers niet wat voor jou is.

    • Terugblik symposium 25 jaar TaalpuntNL

      Op maandag 24 juni vierden we met auteurs, docenten en belangstellenden 25 jaar TaalpuntNL: de methode Nederlands voor het christelijk voortgezet onderwijs. De naam TaalpuntNL bestaat overigens nog geen 25 jaar; in 1994 werd 'Fundamentaal' ontwikkeld op basis van de geamendeerde kerndoelen. Bij de herziening in 2005 kreeg de methode haar huidige naam.