Help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas! 1 juli 2019

Naomi is afgelopen jaar afgestudeerd aan de pabo en gaat per augustus starten als leerkracht van groep 5. In de vakantie heeft ze de leerlingenlijst doorgenomen en ziet bij bijzonderheden achter Fiene ‘dyslectisch’ staan. Naomi schiet in de stress en denkt: hoe ga ik deze leerling met dyslexie het komende schooljaar goed kunnen ondersteunen?

Job staat inmiddels vijf jaar voor de klas, maar heeft de volgende situatie nog nooit meegemaakt. Bij het eerste kennismakingsgesprek met de ouders van Pepijn kreeg hij gelijk de volle laag. Of Job niet weet dat Pepijn ernstige, enkelvoudige dyslexie heeft en daarom hulpmiddelen mag gebruiken. Pepijn was huilend thuis gekomen en had gezegd dat hij alle teksten zelf moest lezen en krijgt nu al buikpijn als hij aan de komende Cito-toetsen denkt. De ouders van Pepijn vragen zich af of Job wel kennis heeft van de hulpmiddelen die kinderen met dyslexie mogen gebruiken.
 
“Help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas!” zeg je wellicht niet tegen je collega’s, maar kun je wel denken. In Nederland is 3 tot 5 procent van de leerlingen dyslectisch. De kans dat je 1 of meerdere leerlingen met dyslexie in de klas hebt, is dus erg groot. Maar hoe kun je een kind met dyslexie het beste ondersteunen en wat is officieel toegestaan? Kom, om daar meer over te weten te komen, naar de cursus 'Hulp in de klas bij dyslexie'.
 
De cursus is speciaal ontwikkeld voor leerkrachten, onderwijsassistenten en intern begeleiders die meer willen weten over het omgaan met kinderen met dyslexie in de klas. Deze avond zal in het teken staan van de compenserende en dispenserende interventies die ingezet mogen worden bij kinderen met dyslexie. Aan bod komt onder andere:

  • Dyslexiekaart: overzicht van compenseren en dispenserende hulpmiddelen
  • Wat mag wel / niet bij Cito-toetsen en met name Cito Begrijpend Lezen?
  • Hoe kun je in de klas met meer niveaus werken?
  • Welke ICT-hulpmiddelen zijn er voor kinderen met dyslexie?
Verder is er in de cursus veel ruimte om vragen te stellen en gaan we met een eigen casus aan de slag. Aan het einde van de avond heb je genoeg handvatten om de kinderen met dyslexie in je klas te begeleiden, zodat je niet meer hoeft te denken: help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas!
 
De cursusavond is (bij genoeg aanmeldingen) op maandagavond 16 september in Gouda. Ben je benieuwd geworden? Geef je hier op voor de cursusavond.

Meer nieuws

    • Maak kennis met Dirk Verweij

      Sinds 1 oktober is Dirk Verweij als nieuwe manager gestart bij Driestar onderwijsadvies, naast Marian Ruitenberg. In dit bericht stelt hij zich voor.

    • Hoge tevredenheid dyslexiebehandeling

      Driestar educatief heeft de uitslag van het cliënttevredenheidsonderzoek van Parantion binnen gekregen. Opnieuw zijn ouders zeer tevreden over onze diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie. Daar zijn we als organisatie dankbaar voor. We vroegen Elienne Kik, moeder van Thomas die recent zijn behandeling afrondde, om een reactie.

    • Onderzoek naar leermiddelen

      In cursusjaar 2018-2019 peilden we de behoeften omtrent leermiddelen onder docenten in het reformatorisch VO. De vragenlijst werd ingevuld door 236 respondenten. Uit hun antwoorden blijkt dat het overgrote deel van de docenten behoefte heeft aan een complete methode. Aan minder traditionele werkvormen is minder behoefte.

    • Driestar educatief op Kuysersconferentie

      Van 3 tot en met 5 oktober bezochten Bram de Muynck, Bram Kunz en Piet Murre de tweejaarlijkse Kuyersconferentie in Grand Rapids (VS). Bij deze conferentie komen leraren, opleiders en onderzoekers samen om onderzoek en inzichten met elkaar te delen. Het thema van dit jaar was ‘Shaping Christian Learning’.

    • Waarom Berta en Bernhard deelnamen aan de Zomerschool

      Allebei zijn ze werkzaam bij Driestar educatief, en allebei deden ze mee aan de Zomerschool voor christelijke young professionals. De Zomerschool wordt al jaren georganiseerd door Driestar hogeschool, Erdee Media Groep, VGS en RMU. Berta Keuken en Bernhard van der Knijff blikken terug. “Het heeft me aangezet tot dieper nadenken over dingen.”