Help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas! 3 april 2020

Naomi is afgelopen jaar afgestudeerd aan de pabo en gaat per augustus starten als leerkracht van groep 5. In de vakantie heeft ze de leerlingenlijst doorgenomen en ziet bij bijzonderheden achter Fiene ‘dyslectisch’ staan. Naomi schiet in de stress en denkt: hoe ga ik deze leerling met dyslexie het komende schooljaar goed ondersteunen?

Job staat inmiddels vijf jaar voor de klas, maar heeft dit nog nooit meegemaakt. Bij het eerste kennismakingsgesprek met de ouders van Pepijn, kreeg hij gelijk de volle laag. Of Job niet weet dat Pepijn ernstige, enkelvoudige dyslexie heeft en daarom hulpmiddelen mag gebruiken. Pepijn was huilend thuis gekomen en had gezegd dat hij alle teksten zelf moest lezen en krijgt nu al buikpijn als hij aan de komende CITO-toetsen denkt. De ouders van Pepijn vragen zich af of Job wel kennis heeft van de hulpmiddelen die kinderen met dyslexie mogen gebruiken.

Hulp in de klas bij dyslexie

'Help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas!' zeg je wellicht niet tegen je collega’s, maar je kunt het wel denken. In Nederland is 3 tot 5 procent van de leerlingen dyslectisch. De kans dat je 1 of meerdere leerlingen met dyslexie in de klas hebt, is dus erg groot. Maar hoe kun je een kind met dyslexie het beste ondersteunen en wat is officieel toegestaan? De cursus 'hulp in de klas bij dyslexie' kan je hierin verder helpen. 

Inzet hupmiddelen

De cursus is speciaal ontwikkeld voor leerkrachten, onderwijsassistenten en intern begeleiders die meer willen weten over het omgaan met kinderen met dyslexie in de klas. Deze avond staat in het teken van de compenserende en dispenserende interventies die ingezet mogen worden bij kinderen met dyslexie.

Aan bod zal onder andere komen:
  • Dyslexiekaart: overzicht van compenseren en dispenserende hulpmiddelen
  • Wat mag wel / niet bij CITO toetsen en met name CITO Begrijpend Lezen?
  • Hoe kun je in de klas met meer niveaus werken?
  • Welke ICT hulpmiddelen zijn er voor kinderen met dyslexie?

Verder zal er in de cursus veel ruimte zijn om vragen te stellen en gaan we met een eigen casus aan de slag. Aan het eind van de avond heb je genoeg handvatten  om de kinderen met dyslexie in uw klas te begeleiden, zodat je niet meer hoeft te denken: ‘Help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas!'.

Aanmelden?

De cursusavond zal (bij genoeg aanmeldingen) plaatsvinden op dinsdagavond 19 mei in Gouda. Bent je benieuwd geworden? Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden. 

NB. we volgen de maatregelen rond het coronavirus op de voet. Mocht een fysieke bijeenkomst niet mogelijk zijn dan zullen we deze cursus online aanbieden. Hierover ontvang je bericht na je aanmelding. 

Meer nieuws

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.