Haal meer uit het hulpprogramma ZIEN! 19 september 2017

Als je als leerkracht het hulpprogramma ZIEN! dagelijks gebruikt, zouden je leerlingen hier iets van moeten merken. Merken jouw leerlingen dat jij het programma ZIEN! gebruikt of stopt ZIEN! na het invullen? Lees hier hoe je nog meer uit ZIEN! kunt halen.

ZIEN! is een hulpmiddel in de hand van de onderzoekende leerkracht. Als leraar kun je vragen hebben over leerlingen. Welk gedrag is niet of minder zichtbaar in mijn groep? Of: welk gedrag zou ik mijn leerlingen meer gunnen en hoe kan ik dat dan ondersteunen? ZIEN! wil leerkrachten helpen in de zoektocht naar moeilijk te begrijpen gedrag en meedenken hoe daarin te handelen. 

Leerlingvragenlijsten

ZIEN! kan ook bijdragen aan een sociaal veilige school. Je kunt de sociale veiligheid in kaart brengen met de scores op Welbevinden, Pestbeleving en Veiligheidsbeleving. Zo weet je hoe sociaal veilig je school is, en welke groepen en leerlingen hierop aandacht nodig hebben. Die informatie haal je uit de leerlingvragenlijsten. Deze vragenlijsten richten zich op hoe de leerling de sociaal- emotionele context zelf ervaart.

Het inzetten van de leerlingvragenlijsten is een mooie aanvulling op de leerkrachtvragenlijst. De leerkrachtvragenlijst richt zich op concreet waarneembaar gedrag. Als beide vragenlijsten naast elkaar worden gelegd, geeft dat een meer evenwichtig beeld van de situatie.

Wil je de leerlingvragenlijsten goed inzetten en leren hoe je ze interpreteert en ermee aan de slag gaat? Volg onze scholing!

Nieuwe handelingssuggesties voor ondersteuning

Naast een sociaal veilige school geeft ZIEN! met de nieuwe handelingssuggesties jou een schat aan informatie als het gaat om mogelijkheden voor ondersteuning. Deze handelingssuggesties kun je gebruiken om preventief te werken aan de sociale vaardigheden van de groep.

Met de nieuwe handelingssuggesties kun je op eenvoudige wijze een keuze maken voor het handelen op grond van je analyse van het groepsprofiel. Deze suggesties geven aanwijzingen om in te zetten tijdens reguliere lessen. Het is niet perse noodzakelijk om een sova-methode te gebruiken: ZIEN! wordt ingezet zo dicht mogelijk bij het primaire proces.

Wil je verder praten over ZIEN! als vervanger van een sova-methode? Wij zijn je graag van dienst.

Scholingen voor het hulpprogramma ZIEN!

Als je ZIEN! aanschaft, volgt er een verplichte startscholing. Ervaring leert dat deze startscholing voor de meeste scholen niet voldoende basis geeft om ZIEN! op de juiste wijze in te zetten. Gedegen inzet van ZIEN! raakt verschillende aspecten van het onderwijs en vergt een goed doordacht implementatieplan. Dit implementatieplan is een basis voor invoering van ZIEN! zodat je leerlingen er op kortere of zelfs langere termijn iets van gaan merken.

Onze onderwijsadviseurs denken graag met je mee over een effectieve implementatie en voorzien je daarbij graag van adequaat advies op maat. Op onze pagina of in onze brochure lees je meer over onze verdiepingsscholingen en trajecten!

Vragen?

Heb je vragen of wil je graag weten welke scholingen en trajecten bij jullie passen? Neem een kijkje op de ZIEN!-pagina of neem contact op met onze adviseur. Voor jullie netwerk of scholengroep komen wij gratis bij minimaal zes scholen langs om vragen te beantwoorden en met je mee te denken over een effectieve implementatie. 

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.