Groep 8CB van de Rehobothschool in Geldermalsen winnaar van gedichtenwedstrijd! 10 december 2021

Tijdens de jaarlijkse Kinderboekenweek schreven we een gedichtenwedstrijd uit. De opdracht was eenvoudig: lees een boek voor dat na 2010 verschenen is. Daarna mogen de leerlingen aan de slag met een verwerkingsopdracht: maak een gedicht over het boek. Komt het beste gedicht uit jouw klas? Dan winnen de leerlingen een boekenpakket voor de klassenbieb!

De leerkracht van de Rehobothschool in Geldermalsen heeft IJsbarbaar van Rob Ruggenberg voorgelezen en daarna zijn de kinderen aan het dichten geslagen. Verschillende kinderen hebben een gedichtje gemaakt dat de juf de moeite waard vond om in te zenden. En dat heeft ze goed gezien.

Winnende gedichten

IJsbarbaar
Spannend boek
Leerling van Umik
Hij woont op Ittimini
Nunok

(- Marisca)
 
Nunok
Echt dapper
Komt naar Nederland
Met de enge walvisvaarder
Dapper

(- Willemijn)

Wat de jury opviel, was de vorm waarin de gedichtjes geschreven zijn: een elfje. Een elfje is een vaste dichtvorm met één woord in de eerste regel, twee woorden in de tweede, drie in de derde, vier in de vierde en één woord in de laatste regel. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
ijsbarbaar.jpg
Als je ‘gewone’ regels dicht en rijmwoorden zoekt, kun je een heel verhaal in een gedicht verwerken. En dat gebeurt dan ook. Er waren tussen de inzendingen vrolijke gedichtjes over grappige boeken en serieuze over kinderen in armoede. Toch koos de jury voor de elfjes over IJsbarbaar. Ze laten zien dat je in weinig woorden iets belangrijks kunt laten zien: uit de elfjes blijkt dat IJsbarbaar echt een ijzig en barbaars boek is. In het ene elfje wordt een beer vermoord, in het andere vindt een ontvoering plaats, en je weet dat het zich ergens ver weg afspeelt, want je ziet onbekende plaatsnamen. Ter illustratie staan twee van de reeks elfjes op de website.

Geen een elfje kan het verhaal navertellen, daarvoor is het te kort. Maar juist dan komen kinderen met een detail uit het verhaal dat hen aangesproken heeft. Mooi! We feliciteren de Rehobothschool met het winnen van de dichtwedstrijd. Het boekenpakket komt naar jullie toe!

Meer nieuws

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.