Goed toetsen – meer dan meten 7 mei 2014

Toetsen is belangrijk. Maar toetsen is pas zinvol als het op de goede manier gebeurt.

Het afnemen van toetsen is een essentieel onderdeel in het leerproces. Het is belangrijk dat de docent zich realiseert met welk doel hij een toets afneemt, wat hij precies wil toetsen, hoe hij dat gaat doen, hoe hij rekening houdt met de verschillen tussen leerlingen en wat hij vervolgens met de resultaten doet.

De toetsontwikkeling moet goed aansluiten bij de lespraktijk. Het werkt daarom het best als docenten hun eigen toetsen maken. Een toetscoördinator houdt het overzicht en bewaakt de kwaliteit van de toetsen.

Driestar educatief kan de toetscoördinator helpen met:

  • het structureren van de toetsontwikkeling (coördinatie, vier-ogen-principe)
  • het werken met toetsplannen en toetsmatrijzen
  • het opstellen van eisen waaraan de toetsen moeten voldoen (betrouwbaarheid, validiteit)
  • het kiezen van toetstaxonomieën (OBIT, RTTI, Bloom, Rubrics…)
  • de relatie van uw toets tot de referentiekaders
  • het beoordelen van vraagtypes
  • de cesuurbepaling
  • de interpretatie van de resultaten
Wil je je toetsen op een hoger plan brengen? Wij staan klaar om te helpen!

Neem voor meer informatie contact op met A. (Arie) van Groningen.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.