Toetsen is belangrijk. Maar toetsen is pas zinvol als het op de goede manier gebeurt.
Het afnemen van toetsen is een essentieel onderdeel in het leerproces. Het is belangrijk dat de docent zich realiseert met welk doel hij een toets afneemt, wat hij precies wil toetsen, hoe hij dat gaat doen, hoe hij rekening houdt met de verschillen tussen leerlingen en wat hij vervolgens met de resultaten doet.
De toetsontwikkeling moet goed aansluiten bij de lespraktijk. Het werkt daarom het best als docenten hun eigen toetsen maken. Een toetscoördinator houdt het overzicht en bewaakt de kwaliteit van de toetsen.
Driestar educatief kan de toetscoördinator helpen met:
-
het structureren van de toetsontwikkeling (coördinatie, vier-ogen-principe)
-
het werken met toetsplannen en toetsmatrijzen
-
het opstellen van eisen waaraan de toetsen moeten voldoen (betrouwbaarheid, validiteit)
-
het kiezen van toetstaxonomieën (OBIT, RTTI, Bloom, Rubrics…)
-
de relatie van uw toets tot de referentiekaders
-
het beoordelen van vraagtypes
-
de cesuurbepaling
-
de interpretatie van de resultaten
Wil je je toetsen op een hoger plan brengen? Wij staan klaar om te helpen!
Neem voor meer informatie contact op met
A. (Arie) van Groningen.