Goed evalueren in de module Leerlijnen van ParnasSys 28 april 2017

Binnen de zorgcyclus van jullie school hebben jullie vaste momenten waarin je de resultaten van jullie leerlingen op de leerlijnen en de geplande doelen in de sublesgroepen evalueert. Voor bijna alle scholen is er voor de zomervakantie een evaluatiemoment. Wat is een goede evaluatie? En welke gegevens leg je waar vast in ParnasSys?

Voor het einde van de planperiode evalueer je de geplande doelen in de verschillende sublesgroepen:

  1. Kwantitatief: In de verschillende sublesgroepen onder het tabblad begeleiding > leerdoelen klik je op ‘doelen afvinken’.
    1. Je vinkt een doel af als het behaald en afgesloten kan worden. Stem als team elke evaluatieperiode af wanneer volgens jullie een doel behaald is en afgevinkt mag worden.
    2. Toekennen van scores: als school hebben jullie afspraken gemaakt of jullie scores toekennen en in welke situatie je welke scores toekent. Hiernaast zie je een voorstel voor een mogelijke betekenis van de scores. Wij adviseren om score 4 niet aan te geven, als een leerling een leerdoel zelfstandig in een onbekende context laat zien. Afvinken is dan voldoende, omdat het doel is behaald.
      Scores zijn terug te zien op het overzicht ‘streefplan leerling’, het overzicht ‘werkplannen leerling’ en op het scherm ‘doelen afvinken’ binnen een sublesgroep
      Score Mogelijke betekenis
      0 Niet behaald
      1 Met veel hulp
      2 Met een hulpmiddel (een beetje hulp)
      3 Zelfstandig, in een bekende context
      4 Zelfstandig, ook in een nieuwe context
      (het advies is om na het maken van een sublesgroep, eerst te klikken op ‘doelen afvinken’. Je ziet dan of er al scores zijn gegeven. Die informatie neem je mee als je de aanpak gaat beschrijven. Het maakt nogal uit of je een doel voor het eerst gaat aanbieden, of dat je een leerling wilt leren om de transfer van kennis/vaardigheden te maken (van 3 naar 4).  
  2. Kwalitatief: Voeg vervolgens ook een kwalitatieve beschrijving toe, zeker als er doelen zijn die niet zijn behaald. Daarin beschrijf je bij voorkeur wat een leerling of groep nodig heeft om het doel alsnog te behalen. Deze beschrijving kun je noteren in het aanpakveld van een sublesgroep (dit kan op groeps- en op leerlingniveau). De evaluatie komt dan ook op het overzicht ‘werkplan groep’ en ‘werkplan leerling’ te staan, waardoor je alle informatie over de aanpak, ingeplande doelen, leerlingen én de evaluatie van de sublesgroep bij elkaar hebt staan.
  3. Op de planscherm van de groep evalueer je de doelen die niet ingepland waren in een sublesgroep. Dit is tegelijk weer het vaststellen van de beginsituatie van de nieuwe planperiode.

B. (Bertine) Haverhals

Onderwijsadviseur
Orthopedagoog

Telefoon:
0182-540384 0182-540384
LinkedIn:
Twitter:

Meer nieuws