Gevolgen van naderende harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven 11 maart 2016

In 2018 moeten alle peuterspeelzalen en kinderdagverblijven geharmoniseerd zijn. Wat gaat er precies veranderen?

Het doel van deze harmonisatie is om verschillen tussen peuterspeelzalen en kinderopvang weg te nemen en te zorgen voor een betere afstemming tussen kinderopvang, peuterspeelzaalwerk en onderwijs. 

Wat verandert er?

  • Er komen exact dezelfde kwaliteitseisen voor peuterspeelzalen en kinderdagverblijven.
  • Alle peuterspeelzalen (dus niet alleen VVE groepen) moeten vanaf 2018 twee gekwalificeerde beroepskrachten op de groep hebben.
  • Er komt structurele (verplichte) scholing voor pedagogisch medewerkers om de kwaliteit te waarborgen.
  • Er komt een betere mix van mbo- en hbo- functies op de werkvloer.
  • Alle kinderen worden structureel gevolgd door middel van een observatiesysteem.
  • Er is één financieringsstructuur voor werkende ouders (voor peuterspeelzaal en kinderopvang).
  • De gemeente dient een betaalbaar aanbod voor eenverdieners (kostwinners) en niet werkende ouders te organiseren. Dit is erg afhankelijk van beleidskeuzes die gemeenten maken. 

Consequenties

  • Veel peuterspeelzalen worden omgevormd tot peuteropvang
  • Alle vrijwilligers (nog 1800 in Nederland, vooral in de dorpen) moeten worden geschoold of komen als derde op de groep.
  • Gemeenten moeten plannen maken om de transitie peuterspeelzalen goed te laten verlopen.
  • Gemeenten moeten een betaalbaar aanbod organiseren en financieren voor de eenverdiener/niet- werkende ouder.

Onderverdeling

Door de harmonisatie ontstaan er drie groepen ouders:

  • Werkende ouders die gebruik maken van de kinderopvangtoeslag voor peuterspeelzaalwerk of kinderopvang (via het rijk).
  • Eenverdieners/niet- werkende ouders die gebruik maken van de peuterspeelzaal op grond van inkomensafhankelijke bijdrage (via de gemeenten).
  • Ouders die gebruik maken van de VVE regeling (via gemeenten). Deze kinderen hebben een VVE indicatie en krijgen in veel gevallen een groot deel van de kosten vergoed (per gemeente verschillend).

Meer informatie hierover is te lezen in de brief van het Minsterie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Heb je hier vragen over? Neem contact op met onze expert, Laura Zwoferink.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".