Hoe pak ik een gesprek aan na het invullen van de leerlingvragenlijst? Wat is mijn doel met het voeren van kindgesprekken? Er leven op scholen veel vragen rondom het voeren van kindgesprekken. Redenen genoeg voor een specifieke vervolgscholing. Dat kan nu zelfs met een trainingsacteur!
Waardevol
Op school praten we veel tegen kinderen en horen we kinderen aan. Maar praten we ook mét kinderen? Het voeren van kindgesprekken is om verschillende redenen de moeite waard:
- Het levert nieuwe informatie op voor de leerkracht.
- Een gesprek is waardevol voor de relatie met de leerling.
- De competentiebeleving van de leerling wordt positief beïnvloed, wanneer de leerling in een gesprek betrokken wordt bij het inzetten van zijn kwaliteiten.
- De autonomie wordt vergroot, wanneer de leerkracht in het gesprek ruimte geeft aan de leerling om zijn eigen leerproces te sturen (Aanen & Bulterman, 2013).
- Kindgesprekken kunnen daarmee ook bijdragen aan welbevinden en betrokkenheid.
Natuurlijk moet zo’n kindgesprek goed vormgegeven worden om deze positieve effecten te bereiken.
Inhoud gesprek
Er is geen standaardformat voor een kindgesprek. Afhankelijk van de aanleiding voor het gesprek en de doelen van school of leerkracht, zijn er verschillende invullingen van een kindgesprek mogelijk. Wellicht wil je samen met de leerling in gesprek om een plan op te stellen n.a.v. een indicatie-uitspraak. Of je hebt gezien dat de leerling zichzelf laag scoort op betrokkenheid of welbevinden, en daar wil je het met de leerling over hebben. Misschien zie je verschillen tussen de scores op de leerkrachtvragenlijst en de leerlingvragenlijst, en wil je graag door middel van een gesprek achterhalen wat de oorzaak daarvan kan zijn. Hoe geef je het gesprek zo vorm dat je een antwoord krijgt op je vraag?
Inhoud scholing
Een goed kindgesprek voeren vereist specifieke gespreksvaardigheden van de leerkracht. Daar kan een scholing je goed bij helpen. Tijdens zo’n scholing krijgt het team allereerst inhoudelijke informatie en tips voor het voeren van kindgesprekken aan de hand van ZIEN!. Een belangrijk onderdeel van de scholing is het oefenen met zulke gesprekken. Driestar onderwijsadvies werkt daarbij samen met deskundige trainingsacteurs. Zij kunnen in de rol van de leerling allerlei uiteenlopende casussen oefenen met de leerkrachten, waardoor deze de vaardigheden ontwikkelen om een effectief kindgesprek te kunnen voeren.
Maatwerk
Omdat iedere school zijn eigen doelen en wensen heeft bij het voeren van kindgesprekken, is een scholing altijd maatwerk. Wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw school? Stuur dan een
e-mail naar onderwijsadviseur Alette Pouwelse waarin je beschrijft wat er nu op jouw school al dan niet met kindgesprekken wordt gedaan en wat de behoeften en vragen zijn die er leven. Je kunt Aletteook bellen via 06-44073731. Je krijgt dan een passend advies voor een vervolgtraining, zodat jouw school in de toekomst meer kan bereiken met kindgesprekken.