Finale LEGO Mindstorms Challenge 2017 15 juni 2017

Na vele uren bouwen, programmeren, fouten maken en fouten oplossen, was het eindelijk zover! Teams van zeven scholen namen het op deze stralende woensdagmiddag tegen elkaar op met hun eigengebouwde en geprogrammeerde robot in de finale van de Lego Mindstorm Challenge.

Scroll naar beneden voor foto's én een filmpje van de winnaar

De teams ontmoeten elkaar in de foyer, de grote ontvangstruimte. De doolhof is nog afgedekt en nog niet zichtbaar. De spanning is te merken. Op school hebben de teams een eigen robot gebouwd en ook een eigen doolhof. De robot vond daar zijn weg door de doolhof. Maar nu? Vindt de robot zijn weg ook in een onbekende doolhof? De teams presenteren hun robots aan elkaar. In gedachten wordt al de afweging gemaakt of de gepresenteerde robot het wel of niet beter zal doen dan de eigen robot.  

Jury

Dan is het moment daar dat de eerste robot het doolhof ingaat … Doodstil volgen de kinderen met hun ogen de eerste meters. Er worden zuchten geslaakt als de robot de verkeerde kant opdraait en ‘yes’ gejuicht als de robot de goede afslag neemt. Ondertussen tikt de tijd door. Als de robot de eindstreep overgaat wordt de tijd stilgezet. De jury noteert deze en de volgende robot mag van start. Soms heeft een robot een helpende hand nodig om weer even recht te worden gezet. Daar wachten de kinderen zo lang mogelijk mee. Dat kost immers punten. De spanning is van de gezichten af te lezen.

Reflecteren

Een concurrerend team maakt een aantekening op het beoordelingsformulier: een tip om mee te nemen bij het programmeren, of een tip om de robot stabieler te laten rijden. Bij een van de teams weigert een sensor af en toe dienst. ‘Ook dat is techniek’, relativeert de begeleider. Een leerkracht benadrukt het belang van het doel voor ogen houden. ‘Het gaat erom dat de robot doet wat hij moet doen, daar heb ik met de leerlingen op gereflecteerd, stap voor stap.’

Winnaar

Als de jury weg is om alles te gaan bekijken, gaan er verschillende teams aan de slag om nog net wat verbeteringen aan te brengen en te testen. Na een kwartiertje komt de jury terug en noemt docent Peter van Nieuwkoop van elk team of hun robot een sterk punt. De derde plaats is voor het team van de Rehobothschool uit Ridderkerk, plaats twee voor de Oranje Nassauschool uit Stolwijk en de eerste prijs is voor het team van CBS de Flambouw uit Nigtevecht! Een mooie prestatie!

Volgend jaar

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.