Finale LEGO Mindstorms Challenge 2017 15 juni 2017

Na vele uren bouwen, programmeren, fouten maken en fouten oplossen, was het eindelijk zover! Teams van zeven scholen namen het op deze stralende woensdagmiddag tegen elkaar op met hun eigengebouwde en geprogrammeerde robot in de finale van de Lego Mindstorm Challenge.

Scroll naar beneden voor foto's én een filmpje van de winnaar

De teams ontmoeten elkaar in de foyer, de grote ontvangstruimte. De doolhof is nog afgedekt en nog niet zichtbaar. De spanning is te merken. Op school hebben de teams een eigen robot gebouwd en ook een eigen doolhof. De robot vond daar zijn weg door de doolhof. Maar nu? Vindt de robot zijn weg ook in een onbekende doolhof? De teams presenteren hun robots aan elkaar. In gedachten wordt al de afweging gemaakt of de gepresenteerde robot het wel of niet beter zal doen dan de eigen robot.  

Jury

Dan is het moment daar dat de eerste robot het doolhof ingaat … Doodstil volgen de kinderen met hun ogen de eerste meters. Er worden zuchten geslaakt als de robot de verkeerde kant opdraait en ‘yes’ gejuicht als de robot de goede afslag neemt. Ondertussen tikt de tijd door. Als de robot de eindstreep overgaat wordt de tijd stilgezet. De jury noteert deze en de volgende robot mag van start. Soms heeft een robot een helpende hand nodig om weer even recht te worden gezet. Daar wachten de kinderen zo lang mogelijk mee. Dat kost immers punten. De spanning is van de gezichten af te lezen.

Reflecteren

Een concurrerend team maakt een aantekening op het beoordelingsformulier: een tip om mee te nemen bij het programmeren, of een tip om de robot stabieler te laten rijden. Bij een van de teams weigert een sensor af en toe dienst. ‘Ook dat is techniek’, relativeert de begeleider. Een leerkracht benadrukt het belang van het doel voor ogen houden. ‘Het gaat erom dat de robot doet wat hij moet doen, daar heb ik met de leerlingen op gereflecteerd, stap voor stap.’

Winnaar

Als de jury weg is om alles te gaan bekijken, gaan er verschillende teams aan de slag om nog net wat verbeteringen aan te brengen en te testen. Na een kwartiertje komt de jury terug en noemt docent Peter van Nieuwkoop van elk team of hun robot een sterk punt. De derde plaats is voor het team van de Rehobothschool uit Ridderkerk, plaats twee voor de Oranje Nassauschool uit Stolwijk en de eerste prijs is voor het team van CBS de Flambouw uit Nigtevecht! Een mooie prestatie!

Volgend jaar

Meer nieuws

    • Informatiebijeenkomst werken in het voortgezet onderwijs

      Ben je op professioneel vlak op zoek naar een nieuwe uitdaging? Sta je middenin de maatschappij en heb je hart voor werken met jongeren? Wil je jongeren onderwijzen en hun talenten laten ontdekken vanuit een christelijke identiteit? Dan is het reformatorisch voortgezet onderwijs op zoek naar jou!

    • Alle cursussen van de ParnasSys Academie in een handig overzicht

      Wil jouw school stappen maken in het gebruik van ParnasSys in 2018? Meld je aan voor een van onze cursussen! Vraag een brochure aan met al onze cursussen tot de zomer of kijk op de website!

    • Wanneer stel je een ontwikkelingsperspectief op?

      Voor veel scholen is het niet helemaal duidelijk wanneer je een ontwikkelingsperspectief opstelt. Is het verplicht? Moet het voor alle leerlingen met een eigen leerroute? Ons handige stroomschema helpt!

    • Stappenplan bij vragenlijst ZIEN! voor het (v)so

      Ook in het (voortgezet) speciaal onderwijs kun je met ZIEN! werken. Speciaal voor deze doelgroep is de vragenlijst ZIEN! leerjaar 1-16 (ruwe scoresnorm) ontwikkeld. Om je op weg te helpen bij het invullen van de vragenlijst is een stappenplan gemaakt.

    • Pilot ParnasSys-omgeving voor 0-4 jaar

      De wens van kindcentra en kinderdagverblijven is dat ze voor de kinderen van 0-4 jaar ook in een ParnasSys-omgeving kunnen werken. Op dit moment draait daarvoor een pilot.