Elk kind is van nature een onderzoeker, niet elk kind wordt een academicus 1 oktober 2018

Wat is dit? Hoe werkt dit? Waarom? Hoe moet dat? Peuters stellen eindeloos vragen bij elk nieuw ding dat ze ontdekken. En ze ontdekken veel! Jonge kinderen zijn van nature nieuwsgierig naar wat er om hen heen gebeurt. In hun spel zijn ze constant bezig met uitvinden hoe de wereld in elkaar zit. De kunst in ons onderwijs is om hen zo nieuwsgierig en gemotiveerd te laten blijven.

In de praktijk worden kinderen namelijk helaas vaak afgeremd in hun natuurlijke nieuwsgierigheid. Kinderen moeten luisteren en worden op die manier ‘gedwongen’ om minder nieuwsgierig te zijn. Het onderwijs is vaak strak georganiseerd en legt de nadruk op het kennisaspect. Nieuwsgierige kinderen lijken in dit systeem lastig, maar zijn leergierig en enthousiast. Ze hebben de verwondering en nieuwsgierigheid nodig om te leren.

Rol van leerkracht en ouder 

Dit vraagt in veel gevallen een attitudeverandering van de leerkracht (en ouder). Niet alleen kinderen, ook de leerkrachten zouden natuurlijk nieuwsgierig moeten zijn!
 
De manier waarop de leerkracht naar kinderen kijkt, is ook belangrijk. ‘Meisjes zijn minder goed in wiskunde dan jongens’ is een voorbeeld van een teacher perception dat wetenschappelijk onjuist is gebleken. Ook koppelen we vaak een bepaald IQ aan gedrag: kinderen die goed in taal zijn, goed luisteren en goede cijfers halen, krijgen al gauw het label hoogbegaafd, terwijl het IQ van impulsieve kinderen die graag ravotten veel lager ingeschat wordt.

Laagopgeleid?! 

Een gevolg kan zijn dat we kinderen al gauw wegzetten als (potentieel) ‘hoogopgeleid’ of ‘laagopgeleid’. Marianne Zwagerman heeft onlangs nog een fel pleidooi gevoerd om van deze termen af te komen. Veel beter is het naar kinderen, jongeren en volwassenen te kijken als praktisch of theoretisch opgeleide mensen.

Welkom in onze mediatheek 

Is je natuurlijke nieuwsgierigheid geprikkeld en wil je meer weten over onderzoekend leren en talentontwikkeling bij kinderen? Onze mediatheek kan je verder helpen. Kijk in onze catalogus en/of kom langs.
 
Een greep uit onze collectie:
een-onderzoekende-houding.jpg daadkracht-(3).jpg een-kwestie-van-karakter.jpg
er-waren-vijf-kleuren.jpg het-gelukkige-kind.jpg ontdek-je-talenten.jpg

Meer nieuws

    • Boeken en verhalen voor alle thuisblijvertjes

      Nu kinderen niet naar school kunnen, schieten initiatieven om thuis zinvol bezig te zijn als paddenstoelen uit de grond.

    • Gratis wetenschappelijke artikelen met Ebsco!

      Studenten en collega’s van Driestar educatief hebben via de catalogus van de mediatheek al jaren toegang tot de wetenschappelijke databank Ebsco. In 'EBSCO Education Source' kun je meer dan een miljoen Engelstalige wetenschappelijke artikelen vinden, gerelateerd aan onderwijs.

    • Reis mee!

      Allemaal instappen! Reis mee met de fietstaxi, de huifkar, de hogesnelheidstrein of het ruimteschip. De Kinderboekenweek 2019 gaat over voertuigen. Niet de bestemming, maar het vervoer erheen staat centraal.

    • Lzeen en shicrejvn is niet voor iereeden vezlafneksprend

      Wist je dat 1 op de 10 kinderen in Nederland het risico loopt op laaggeletterdheid? Deze week zet de Stichting Lezen en Schrijven zich in voor een geletterd Nederland.

    • Buitengewoon belangrijk!

      Een gat in de lucht spring(touw)en, hutten bouwen, rennen, klauteren, verstoppen - buitenspelen maakt kinderen vrolijk en blij. Nog belangrijker: buitenspelen is een must voor ieder kind. Het prikkelt de fantasie en is goed voor de sociale vaardigheden, gezondheid en motoriek.