Eerste pilots met onderwijsapp PETE gestart 2 mei 2019

Verschillende groepen leraren werken inmiddels in de nieuwe app PETE van Driestar onderwijsadvies. PETE is een app die jou als leraar (in opleiding) helpt in je ontwikkeling.



Wat is PETE?

PETE is een app die de impact van jouw opleiding, training of coaching vergroot. Een app die je helpt om je goede ideeën en voornemens ook echt in de praktijk te brengen. Met PETE ga je op een andere, vernieuwende en leuke manier aan de slag om een stap verder te komen in je ontwikkeling.
Zie ook www.pete-app.com.

Kennis en ideeën in de praktijk brengen

We zetten de app in bij coachingstrajecten, maar ook bij meerdaagse trainingen en opleidingen. Een goed voorbeeld is de Werkplaats voor startende leerkrachten. Jonge leerkrachten ontmoeten elkaar eens per maand tijdens een leerbijeenkomst. De app helpt hen om tussen deze bijeenkomsten door het geleerde in de praktijk te brengen en te blijven leren en reflecteren. En natuurlijk blijven de deelnemers via de app in goed contact met hun coach.

Kennis opdoen

In de app helpen ‘Nudges’ je om kennis op te doen en deze kennis in de praktijk te brengen. Als gebruiker ontvang je nudges die aansluiten bij jouw leerbehoefte en doelen. Zo zijn er bijvoorbeeld Bronnen beschikbaar die je in zes weken een stap verder helpen op het gebied van oudercommunicatie en feedback geven.

Meedoen? Dat kan!

We zijn nog volop aan het experimenteren met de app. Wat werkt er? Wat vinden gebruikers fijn, of juist niet?
Vind je het leuk om mee te denken? Laat het weten aan onderwijsadviseur Leon van Dalen!

Meer nieuws

    • Hoe verloopt de overdracht van dyslexiebehandeling naar de klas?

      Kinderen met dyslexie hebben baat bij dyslexiezorg door een erkende behandelaar. Terug in de klas kunnen ze het geleerde in praktijk brengen bij het lezen en spelling. Maar lukt dat ook? En zijn leerkrachten in staat de methodiek van de behandeling toe te passen in hun lessen?

    • Wat doe je als de methode Taal actief van te hoog niveau is voor sommige leerlingen?

      Remco zit in groep 7 en heeft niet zo’n taalknobbel. Hij zal straks een mooi beroep krijgen waarbij hij met zijn handen zal gaan werken. De inschatting is dat hij zal instromen in vmbo-basis. De leerstof van Taal actief is voor Remco regelmatig een te stevige kluif. Maar wat kan je als leerkracht op een verantwoorde manier schrappen? En mag je Remco ook minder taalleerstof aanbieden?

    • Een nieuwe Bijbeltoets voor het primair onderwijs, maar waarom?

      Er is een Bijbeltoets ontwikkeld voor het primair onderwijs. Wat houdt die toets in, wordt er niet al teveel getoetst in het onderwijs, en wat kunnen scholen met de uitkomst? Lees de antwoorden op deze vragen in het interview met Chiel Noort, schoolleider en ontwikkelaar van de Bijbeltoets.

    • De methode Wonderlijk gemaakt onder de loep

      ‘Wonderlijk gemaakt’ is een methode seksuele vorming voor het christelijk en reformatorisch basisonderwijs. In de afgelopen maanden heeft het onderzoekscentrum van Driestar educatief onderzoek naar deze methode gedaan.

    • Workshop: schurend contact tussen school en ouders

      School en ouders willen het liefst goed samenwerken in het belang van leerlingen. Of je nou schoolleider bent, docent of ouder, het is nooit fijn als er ruzie is. Toch schuurt het soms en ontstaan er conflicten. Hoe ga je daarmee om? Dat leer je in deze workshop.