Een rijke taal- en leesomgeving: Hoe dan? 19 maart 2019

Een veelgehoorde opmerking is: ‘Leest u maar veel voor aan uw kind, dat is belangrijk!’ Voorlezen is zeker belangrijk maar er is meer nodig om kinderen zelf tot lezen te laten komen. Een rijke taal- en leesomgeving is hierbij van essentieel belang.


Rachel is leerkracht in groep 2 en vindt het heerlijk om te lezen. Regelmatig leest ze voor in de klas. Ze ziet de kinderen dan genieten. Graag zou ze meer willen doen om de kinderen enthousiast te maken voor boeken en verhalen. Gezien het volle dagprogramma in de klas lukt het Rachel niet om hier een geschikt moment voor te vinden. Hoe kan ze op een simpele en effectieve manier kinderen enthousiast maken voor boeken en verhalen?

Bas is een leergierige leerling. Hij leest graag en heeft al een aantal boeken gelezen. Om Bas wat uitdaging te bieden in de klas laat de leerkracht hem boekverslagen maken. De leerkracht merkt dat Bas hier steeds minder plezier in heeft en dat hij probeert om onder het maken van de verslagen uit te komen. Ook lijkt zijn leestempo af te nemen. Wat kan zij doen om het leesplezier van Bart beter te bevorderen?

Kinderen laten ontdekken dat lezen leuk is. Door te lezen en de taal van een tekst te verstaan, gaat er een wereld voor kinderen open. Het is daarbij belangrijk om niet alleen de focus te leggen op het lezen zelf maar om ook aandacht te hebben voor leesplezier. Adain Chambers geeft aan dat lezen een gezamenlijke activiteit is. Hoe kun je dit vormgeven in de dagelijkse praktijk? Om hier antwoord op te krijgen bieden we een cursus aan.

De cursus 'Een rijke taal- en leesomgeving' is speciaal ontwikkeld voor leerkrachten, onderwijsassistenten en intern begeleiders die meer willen weten over hoe zij een rijke taal- en leesomgeving kunnen vormgeven in het onderwijs. Er worden veel praktische handvatten gegeven hoe deze omgeving vormgegeven kan worden. Hierbij wordt onder meer ingegaan op leesplezier en boekpromotie. Aan het eind van de avond zult u genoeg handvatten hebben om leesplezier en boekpromotie een plek te geven in het onderwijs.

De cursusavond zal plaatsvinden op donderdagavond 16 mei 2019 in Gouda of op 27 mei in Barneveld. Bent u benieuwd geworden? klik op de locatie waarvoor u zicht wilt aanmelden voor meer informatie.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".