Een nieuwe rekenmethode, impuls voor goed rekenonderwijs! 18 juni 2020

Afgelopen jaar zijn er verschillende rekenmethodes met een nieuwe versie gekomen en komend jaar verschijnen hiervan de laatste producten. En er valt iets te kiezen! Wereld in Getallen 5, Pluspunt 4, Alles Telt Q. Eerder verscheen al Getal en Ruimte Junior en natuurlijk is er het verwerkingsprogramma Gynzy.

Voor een team kan het kiezen en invoeren van een nieuwe rekenmethode zorgen voor twee belangrijke impulsen van het rekenonderwijs.

Visie op rekenen

De eerste is een impuls op het gebied van visie op rekenen. Op veel scholen wordt er dagelijks rekenen gegeven, zonder dat leerkrachten zich bewust zijn van hun visie op rekenen. Onbewust wordt vaak veel goed gedaan, maar onbewust blijven er ook kansen liggen. Het kiezen van een nieuwe rekenmethode kan een impuls zijn om eens bewust te bedenken wat voor de school belangrijk is bij het geven van rekenen. Om zo een rekenmethode te kunnen kiezen die past bij de visie van de school. Belangrijke vragen hierbij zijn: Is rekenen meer dan sommen maken? Hoe gaan we om met contextopgaven, zoals ook Cito die gebruikt? Hoeveel vrijheid wil ik als leerkracht? Willen we op papier werken, of gaan we digitaal? En welke methode past dan het beste bij wat we willen?

Didactiek

De tweede impuls is op het gebied van didactiek. Rekenen is een mooi vak om te geven, maar wordt ook vaak als complex ervaren. Drie didactische modellen helpen de leerkrachten bij het geven van goed rekenonderwijs:
  • Het hoofdfasenmodel: Dit model geeft inzicht in de opbouw van de leerlijnen. Het helpt de leerkracht om een doel bij de les te stellen die past bij de plaats op de leerlijn. Kennis van dit model is nodig om te zorgen dat het niet weer het volgende lesje uit de methode is, maar de les doelgericht wordt ingezet en de leerkracht op een goede manier kan evalueren of het doel van de les is bereikt.
  • Het handelingsmodel: Dit model helpt om af te stemmen op de leerlingen. Het zorgt ervoor dat de instructie een logische opbouw krijgt van concreet naar abstract. Ook geeft het de leerkracht handvatten om te bepalen op welk niveau een leerling vastloopt en hoe er verlengde instructie gegeven kan worden.
  • Het drieslagmodel: Dit model helpt de leerkracht om de kinderen de juiste vaardigheden te laten ontwikkelen die nodig zijn om contextopgaven op te lossen.  Ook kan dit model gebruikt worden door de leerkracht om goed te observeren op het rekenproces.
Deze drie modellen worden op dit moment al volop gebruikt bij de begeleiding van zwakke rekenaars en dyscalculieonderzoek, maar gaan eigenlijk over het geven van goed afgestemd onderwijs. En hier liggen kansen, want elke nieuwe rekenmethode werkt met deze drie modellen! Zo is het bij de ene methode zichtbaar in de opbouw van de week en bij een ander zijn de modellen als icoontjes te zien in de handleiding bij de lesbeschrijving. 

Een nieuwe rekenmethode als impuls voor goed rekenonderwijs. Dat kan, maar dat vraagt de juiste aandacht en begeleiding, zowel bij het keuzeproces als bij de invoering van de nieuwe rekenmethode. Wij denken graag me je mee! 

Meer informatie

Wil je meer weten over de nieuwe methode of wil je met ons in gesprek? Neem dan even contact met ons op.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.