Een ideale implementatie van Zien! Geplaatst op 6 februari 2019

Hoe is de implementatie van Zien! op jullie school vormgegeven? Heb je het idee dat jullie hiermee goed aan de slag zijn gegaan, en eruit halen wat mogelijk is? We komen (gratis) bij je langs om te praten over een goede implementatie!



Spreekuur

Veel scholen zoeken naar een goede implementatie, of hebben er vragen over. We vinden het belangrijk dat Zien! goed ingezet wordt op de scholen en daarom komen we graag bij je langs om na te denken over een goede implementatie en om jullie vragen te beantwoorden. De bijeenkomst duurt ongeveer twee uur. De kosten zijn €540. Zijn er vijf of meer scholen/brinnummers aanwezig, dan is de bijeenkomst zelfs helemaal gratis. Vraag dus in je omgeving/stichting rond wie er nog meer interesse heeft!

Een voorbeeld van een goede start

Ben je benieuwd hoe een goede implementatie er uitziet? Hieronder lees je een voorbeeld van een ideale implementatie! Een onderwijsadviseur van de ParnasSys Academie kan dit traject op jullie school vormgeven. Het traject kenmerkt zich door praktijknabije begeleiding. De huidige klassensituatie is daarbij telkens het uitgangspunt. Een implementatie ziet er als volgt uit:

  • Startbijeenkomst met het team, waarin het concept van Zien! wordt neergezet, en waarin het waarnemen en de antwoordopties worden toegelicht.
  • Vervolgbijeenkomst met het team, waarin we terugkomen op het waarnemen en waarin we leren om de uitslagen te begrijpen. Daarnaast krijgen de teamleden instructie voor de groepsbesprekingen.
  • Handelingsgerichte groepsbesprekingen, met elke collega apart, samen met de gedragsspecialist/ib’er. In drie kwartier gaat elke docent in gesprek over het waarnemen en het begrijpen van de eigen klassensituatie. Het doel van het gesprek is om de onderwijsbehoeften van de groep helder te krijgen; wat gun je de kinderen?
  • Afsluitende bijeenkomst met het team, met als thema Zien! en handelen. Dit is een werkmoment waarin de output van de groepsbesprekingen wordt omgezet in een plan van aanpak voor de specifieke groep.

Wil je meer informatie over de implementatie, heb je vragen over jullie implementatie of wil je een afspraak maken? Neem dan contact op met Bert van de Waerdt.

Meer nieuws

    • Inschrijving geopend voor ib-opleiding 2019-2020

      Je bent al langere tijd intern begeleider op jouw school. Of je bent nog maar net begonnen met deze prachtige taak binnen je school. Dan hebben wij voor jou een interessant eenjarige Post-Hbo ib-opleiding! Je kunt je nu inschrijven voor het cursusjaar 2019-2020

    • Terugblik symposium Het jonge kind 2019

      Meer dan 200 leerkrachten, ib’ers en teamleiders uit de onderbouw bezochten op 6 februari het symposium Het jonge kind. Dit jaar was Bea Pompert te gast met haar lezing ‘Spelend leren? Liever niet!’. Een korte terugblik op deze inspirerende dag die door de deelnemers werd gewaardeerd met een 8,6!

    • En dan ben je leraar

      Ken jij iemand die ook geknipt is voor het onderwijs? Attendeer hem of haar op de nieuwe campagne Uurtje voor de klas!

    • Zien! leerlingvragenlijst 1-16 vernieuwd

      De leerlingvragenlijst Leer- en leefklimaat voor so/vso en groep 1-4 is vernieuwd. De stellingen zijn tekstueel gewijzigd en er zijn een aantal stellingen toegevoegd. Ook is er bij elke stelling een picto-versie ontwikkeld, speciaal voor leerlingen met een laag taalbegrip.

    • Zien! Experttrajecten voorjaar 2019

      Ook dit voorjaar zijn er weer meerdere experttrajecten, waarin we met ib’ers en gedragsspecialisten aan de slag gaan meer te leren over Zien! en hoe je je team kunt begeleiden bij de implementatie van Zien!.