"Een coach is een cadeautje voor iedereen" 13 juli 2017

“Het is een misverstand dat mensen alleen een coach inschakelen als ze niet goed functioneren. Ook als het wél goed gaat kan een coach helpen,” zegt Thea de Mots, coach bij Driestar managementadvies.

Driestar managementadvies heeft ervaren coaches en supervisoren die jou of je team kunnen begeleiden. De Mots is een van hen. “Een coach is een cadeautje voor iedereen.”

Wat houdt je werk als coach in?
“Ik coach teams, maar houdt mij ook bezig met individuele coaching. Denk aan bijvoorbeeld aan docenten. Een leraar kan het bijvoorbeeld als erg lastig ervaren als het voortdurend onrustig is tijdens het lesgeven. Tijdens een coachtraject neem ik als een soort observator achterin in de klas plaats. Zo kan ik zien hoe de docent en leerlingen op elkaar reageren. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat een leerkracht onvoldoende duidelijk is omdat hij of zij denkt dat mopperen van hem of haar een slechte docent maakt. Vaak zijn mensen zich er vaak helemaal niet van bewust wat er goed of fout gaat. En daarom kan een coachtraject helpen.”

Wat onderscheidt coaching van therapie?
“Therapie is gericht op wat in het verleden is gebeurd,” legt De Mots uit. “Coaching heeft meer een relatie tot wat er in de toekomst gaat gebeuren. Het coachtraject heeft vooral betrekking op de relatie tussen werk en wie je bent of wat je doet. Dan kan het zeker zo zijn dat er lijntjes naar het verleden liggen. Je gedrag wordt namelijk meestal verklaard door patronen die zich in het verleden hebben ontwikkeld. Dan helpt het om te weten hoe die patronen erin zijn geslopen.”

Tijdens het coachtraject ontdek je dat mensen regelmatig aangeven dat ze onzeker op het werk. Heb je daar een verklaring voor?
“Dat klopt. Dat is niet een directe hulpvraag, maar tijdens het proces komt die onzekerheid vaak aan de oppervlakte. Voor een deel heeft het denk ik te maken met onze calvinistische achtergrond. We worden bijna allemaal grootgebracht met een houding die neerkomt op: ‘Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.’ Door die bescheidenheid zijn we vaak te weinig met onszelf bezig. Ook zijn mensen ertoe geneigd om zich vooral te richten op wat fout gaat en wat beter kan. Het is dan vaak een eye-opener als we gaan nadenken over positieve kanten en hoe je die kunt ontwikkelen.”

Je evalueert ook altijd met mensen die je hebt gecoacht. Hoe kan het coachen anderen helpen?
“Door het coachtraject worden mensen zich bewust van hun eigen gedrag. Ik herinner mij mensen die zichzelf voortdurend met anderen vergeleken. Het gevolg was dat ze zichzelf naar beneden haalden. Men hen werk ik door middel van coaching aan zelfvertrouwen. En tijdens dat proces moeten mensen echt met zichzelf aan de slag. Ik geef hen bijvoorbeeld opdrachten mee. ‘Zet op papier welke kwaliteiten je hebt. Waar ben je goed in en hoe zie je dat terug op de werkvloer?’ Een docent slaagde er in het beantwoorden van die vraag in om iedere kwaliteit toch weer om te buigen in iets negatiefs. Dat toont aan hoe moeilijk een dergelijke opdracht kan zijn.”

Heb je alleen te maken met mensen die met zichzelf of anderen in de knoop zitten?
“Nee, hoor. Het is een misverstand dat mensen alleen een coach inschakelen als ze niet goed functioneren. Een coach is als het goed is een cadeautje dat ervoor zorgt dat je als leerkracht groeit in je werk. Ook als het wél goed gaat.”

Wat gebeurt er tijdens de coachingsdag in september, die Driestar managementadvies samen met RMU organiseert?
“Tijdens die dag maken we duidelijk wat het belang van coaching is. Zoals ik net al zei: een coach schakel je niet alleen in als het slecht gaat. Ook wereldleiders maken bijvoorbeeld gebruik van coaches. Dat doen ze om scherp te blijven. Een bestuursvoorzitter die ik ken heeft een coach omdat die persoon hem een spiegel voor houdt. Tijdens de coachingsdag belichten we coaching vanuit de Bijbel en vanuit het bedrijfsleven. Een predikant zal ingaan op de talenten en gaven die God ieder mens geeft,” aldus De Mots.

Lees hier meer over de coachingsdag van Driestar managementadvies en RMU.

Dit artikel verscheen eerder op www.cip.nl.

Meer nieuws

    • Ds. M. Golverdingen (1941-2019). Een pedagogisch In Memoriam.

      Ds. Golverdingen is van grote betekenis geweest voor het reformatorisch onderwijs en de gereformeerde pedagogiek. In dit In Memoriam staat Bram de Muynck stil bij zijn leven en werk. Op 7 oktober 2020 organiseert het netwerk Pedagogiek, Theologie en Onderwijs een bijeenkomst over het pedagogisch denken van ds. Golverdingen.

    • Protestants Centrum GVO start lectoraat bij Driestar educatief

      Protestants Centrum GVO start lectoraat bij Driestar educatief

    • Overeenkomst CGO en Driestar educatief ondertekend

      De overeenkomst tussen CGO en Driestar educatief over de opleiding tot docent godsdienst is ondertekend en daarmee definitief. Dat betekent dat studenten die deze opleiding volgen of willen gaan volgen met ingang van komend studiejaar student zijn bij Driestar hogeschool.

    • Terugblik symposium Het jonge kind 2020

      Meer dan 200 leerkrachten, ib’ers en teamleiders uit de onderbouw bezochten op 5 februari het symposium Het jonge kind "Wat een ontspannen dag!", werd meermalen opgemerkt. En inderdaad: de sfeer zat er goed in! Bekijk en lees dit verslag met een uitgebreide samenvatting van de hoofdlezing van Steven Pont.

    • Vrolijke kinderstemmen in Gouda en Kapelle

      Op woensdagmiddag 22 januari klinken er vrolijke kinderstemmen op de kantoren in Gouda en Kapelle van Driestar educatief. Verschillende kinderen worden door hun ouders naar de citotraining gebracht. Simone was één van de kinderen die wilde oefenen met de Citotoetsen. Enige tijd later vertellen Simone en haar moeder over de ervaringen met de training.