In de achterliggende tijd zijn bij enkele uitgeverijen dyscalculietests verschenen: de NDS, de Zareki en de 3DM.
Hamvraag bij deze tests is niet: welke kan ik als school het beste gebruiken, maar: is het zinvol om één van deze tests aan te schaffen? Voor we deze vraag beantwoorden, volgt eerst een korte beschrijving van de tests.
Nederlandse Dyscalculie Screener (NDS)
De uitgever (Boom) meldt dat de NDS:
-
leerlingen opspoort die een verhoogd risico op dyscalculie hebben;
-
individueel en klassikaal kan worden afgenomen (de afname duurt 30 à 40 minuten);
-
een snelheidstest is, die uitval meet op automatismen bij het rekenen;
-
automatismen onderzoekt die zich bij de doorsnee rekenaar ‘al doende’ ontwikkelen, zonder dat ze in het rekenonderwijs expliciet worden getraind (zoals: grootste stip aanstrepen, grootste getal met één cijfer aanstrepen, grootste getal met twee cijfers aanstrepen, van stippen naar cijfer, enzovoort);
-
genormeerd is voor de groepen 6, 7 en 8 van het basisonderwijs en klas 1 van het voortgezet onderwijs;
-
ontworpen is door Marisca Milikowski en Stephan Vermeire;
-
150 euro kost (basisset, exclusief BTW).
Ruwe scores worden ingevoerd in het Boom Testcentrum. Dit levert voor elke leerling een NDS-profiel op. Uit dat profiel blijkt of nadere diagnostiek voor dyscalculie nodig is.
Zareki-R-NL
De uitgever (Pearson) meldt dat de Zareki:
-
screent op het risico dat een kind dyscalculie heeft en handvatten vindt voor het vervolgtraject van het diagnostisch onderzoek en aanpak;
-
twaalf subtests bevat, die allerlei deelvaardigheden op het gebied van rekenen en getalbegrip bestrijken;
-
bedoeld is voor leerlingen met rekenproblemen uit groep 5 t/m klas 2;
-
individuele afgenomen wordt en dat de afname 30 à 45 minuten duurt;
-
ontwikkeld is in Zwitserland en genormeerd is op 620 Nederlandse leerlingen;
-
199 euro kost (complete set; exclusief BTW).
Ruwe scores worden ingevoerd in een scoringsprogramma, waarbij de totaalscore omgezet wordt in een percentielscore. Er kunnen conclusies getrokken worden over welke deelvaardigheden een kind nog niet beheerst en welke vervolgonderzoeken gedaan zou kunnen worden of welke hulpmiddelen dit kind zouden kunnen helpen.
3DM Dyscalculie
Met 3DM test je bij leerlingen in het basisonderwijs de cognitieve vaardigheden die noodzakelijk zijn voor het kunnen rekenen. De test onderzoekt naast rekenvaardigheden de belangrijkste basis getalvaardigheden. Door deze analyse en evaluatie kun je met 3DM de ernst en de aard van eventuele rekenproblemen vaststellen: hiermee kun je de test inzetten als onderdeel van diagnostisch onderzoek naar dyscalculie.
De uitgever (Boom) meldt verder:
-
de test is m.b.v. een usb-stick volledig computergestuurd, zodat zowel de testafname als de scoring van de resultaten geautomatiseerd verlopen.
-
de taken van 3DM kunnen onderverdeeld worden in drie categorieën:
-
rekentaken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen);
-
getalvaardigheden (tellen, getallen vergelijken, getalwoorden en cijfers vergelijken, enzovoort);
-
overige niet-rekenspecifieke cognitieve taken.
-
de 3DM is bruikbaar vanaf april groep 2 t/m april groep 8 van het basisonderwijs.
-
de afname duurt 34 minuten tot een 1 uur en 38 min. (afhankelijk van normperiode).
-
de 3DM is ontwikkeld door een auteursteam onder leiding van Leo Blomert.
-
de basisset kost 650 euro (exclusief BTW).
Aanschaffen?
Zoals eerder vermeld, is de vraag niet: welke van deze drie kun je het beste aanschaffen, maar: moet je een dergelijk screeningsdocument aanschaffen als je het dyscalculieprotocol bij een leerling volgt? Het antwoord op deze vraag is kort en duidelijk: nee. Bij het gebruik van het dyscalculieprotocol hebben ze geen toegevoegde waarde. Wel moet gezegd dat het als screeningstests zondermeer goede instrumenten zijn, waarbij onze voorkeur op basis van de verhouding prijs en kwaliteit naar de Zareki uitgaat.
Het dyscalculieprotocol volgt een leerling op de voet met dagelijks je ogen en oren als leerkracht goed te gebruiken en op een bepaalde manier om te gaan met de bloktoetsen van de rekenmethode. Deze werkwijze hebben we eerder voor ib’ers beschreven en is bij de auteur van dit artikel opvraagbaar. In het protocol moet een leerling enkele keren onderzocht worden m.b.v. speciaal bij het protocol ontwikkelde toetsen. Je kunt je inschrijven voor een
korte cursus die Driestar onderwijsadvies hiervoor heeft ontwikkeld.
C.C. Geluk, orthodidact
Wil je nog meer interessante informatie te weten komen die relevant is voor jou als ib’er? Kijk dan op
deze pagina.