Drie tips om samenwerking tussen school en ouders te verbeteren 22 maart 2018

Ouderbetrokkenheid is een van de belangrijkste pijlers van goed onderwijs. Maar hoe geef je al school vorm aan de ouderbetrokkenheid? Drie tips om de ouderbetrokkenheid binnen de school aandacht te geven.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat kinderen hun talenten meer ontplooien, zich meer welbevinden en betere resultaten halen op school als hun ouders en leraren meer samenwerken. Ook voor het vorm geven aan de identiteit van de school is heldere communicatie met en betrokkenheid van ouders essentieel.

Ouderbetrokkenheid meer dan ouderparticipatie

Driestar onderwijsadvies begeleidt scholen om de ouderbetrokkenheid vorm te geven. We doen dit vanuit een heldere visie. Ouderbetrokkenheid is meer dan ouderparticipatie. In onze visie moeten ouders als eerstverantwoordelijken en eindverantwoordelijken worden gezien voor opvoeding en onderwijs. Zij hebben de opdracht om hun kinderen op te voeden.
Opvoeding vindt niet alleen plaats binnen het gezin, maar juist ook in de bredere gemeenschap van school, kerk en samenleving. Bij ouderbetrokkenheid gaat het niet alleen om het cognitieve leren maar ook om de opvoeding in de meest brede zin van het woord.
Een school die zich christelijk noemt en daarmee aangeeft zich ook op opvoeding en vorming te richten, moet zich bewust zijn dat daarmee de samenwerking met ouders (ouderbetrokkenheid) belangrijker wordt.
Hieronder drie tips om ouderbetrokkenheid binnen de school aandacht te geven:

1. Werk altijd vanuit een heldere visie op ouderbetrokkenheid
Het is belangrijk dat school en ouders, het liefst gezamenlijk, nadenken over een visie op ouderbetrokkenheid. Het gaat dan niet alleen om een paar mooie zinnen op papier zetten, maar vooral samen nadenken over hoe die visie in de praktijk vormgegeven wordt. Het uitspreken van verwachtingen is hierbij erg belangrijk. Daarnaast is het goed om samen na te denken over de 6 aspecten van ouderbetrokkenheid.

2. Communicatie is maar één aspect van ouderbetrokkenheid
Veel scholen denken direct aan communicatie als het over ouderbetrokkenheid gaat. Natuurlijk is communicatie een belangrijk aspect. Maar alleen het geven van een training of een gesprek met de ouders is niet voldoende. Dat zorgt namelijk niet voor duurzame verbetering van het samenwerken tussen school en ouders.
 
Het kan heel zinvol zijn om als schoolleider eens met een paar ouders de nieuwsvoorziening van de school onder de loep te nemen. Is de informatie relevant voor de ouders? Helpt het hen om hun kind thuis te ondersteunen en écht betrokken te zijn? Het belangrijkste aspect is echter de betrokkenheid van ouders bij het leren.

3. Betrek ouders vooral bij vorming en leren
Samenwerking rond leren werkt! Vertel de ouders hoe de juf of meester de sommen uitlegt en waarom op deze manier. Zet in de nieuwsbrief eens wat links naar filmpjes op internet waarin de spellingsregels naar voren komen. Dat heeft effect!  Het is prima dat ouders in de school zijn die bij het overblijven de kinderen onder hun hoede nemen. Het kan nodig zijn dat ouders participeren in een bestuur of commissies. Uit onderzoek blijkt echter dat dit weinig tot geen effect heeft op het leren en de ontwikkeling van kinderen. Wat wel een positief effect heeft, is als ouders betrokken zijn op het leren van hun kind. Daarom is de samenwerking rond het leren en de opvoeding het belangrijkste aspect van ouderbetrokkenheid.

Duurzaam werken aan het verbeteren van ouderbetrokkenheid

Driestar onderwijsadvies heeft een programma ontwikkelt om duurzaam met scholen te werken aan het verbeteren van ouderbetrokkenheid. Op deze manier versterk je echt de wederzijdse betrokkenheid tussen ouders en school.

Nodig ons gerust eens uit om te kijken hoe we het programma kunnen afstemmen op jouw school. Een kosteloos vrijblijvend gesprek kan jou motiveren om de volgende stap te zetten om de wederzijdse betrokkenheid te vergroten.
 
Klik hier voor een vrijblijvend gesprek over ouderbetrokkenheid op jouw school
 

Meer nieuws

    • Webinar Mag ik ook iets zeggen? - een kort verslag

      Tijdens het webinar georganiseerd door Samen zijn wij school (SZWS) op 25 maart jongstleden ging het om de stem van de leerling, de ouder en de leerkracht/docent. Deze Gouden Driehoek zorgt voor een toename van de ouderbetrokkenheid, autonomie bij de leerlingen en geeft leerkrachten meer inzicht in wie de leerling is.

    • Dyslexiewedstrijd 2021 – doe jij ook mee?

      Ook dit jaar hebben we weer een 'dyslexiewedstrijd' voor alle kinderen die bij ons dyslexiebehandeling krijgen. Wie vertelt, knutselt of schrijft er om een originele en leuke manier iets over zijn bijzondere boek? De winnaar krijgt de enige echte dyslexietrofee en een andere mooie prijs. Doe jij mee?

    • L-E-Z-E-N, LEE-ZEN en nu vloeiend!

      Vloeiend lezen; makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe ondersteun je kinderen bij het vloeiend leren lezen? Rita (intern begeleider) en Bart (leerkracht groep 3/4) zien dat de leesachterstanden mede door de lockdown versterkt worden. Hoe kunnen zij (en jij als leerkracht of ib'er) daarmee omgaan?

    • Symposium Het jonge kind ook online een succes

      Inspiratie, ontmoeting en gezelligheid; de vaste ingrediënten van symposium Het jonge kind ontbraken ook dit jaar niet. Zo’n 280 deelnemers volgden op 24 maart dit symposium. Thuis achter de laptop of samen met het onderbouwteam voor het digibord, met wat toegestuurd lekkers binnen handbereik. Samen leerden we meer over problematisch gedrag bij kleuters, een rijke speelleeromgeving, schrijfproblemen en een taalontwikkelingsstoornis. ‘Wat fijn om zo online een mooie dag met elkaar te hebben!’

    • Vraag 1 april de lerarenbeurs aan

      Vanaf 1 april om 00.00 uur kun je de lerarenbeurs weer aanvragen. In een kamerbrief is de lijn voor het aanvragen voor een lerarenbeurs voor 2021-2022 uiteengezet. Goed nieuws is aanvragen die vorig jaar zijn afgewezen i.v.m. bereiken van het subsidieplafond met voorrang worden behandeld. Benieuwd hoe jij de lerarenbeurs kunt gebruiken?